TOP

Modelabel Summum viert 25-jarig jubilieum: “Dat Summum zo groot zou worden, hadden we nooit durven dromen”

25 jaar geleden richtten Jos en Jorien Wijker het Amsterdamse modelabel Summum op. Inmiddels is het uitgegroeid tot een succesvol merk. Wij spraken Jorien Wijker voor een trip down memorylane. Wat waren de hoogte-en dieptepunten? En wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Beelden: Summum

25 jaar Summum, wat een mooie mijlpaal. Congrats! Neem ons mee terug in de tijd… Hoe is het begonnen? 

Ik weet nog precies welke schoenen ik aanhad toen we 25 jaar geleden het contract tekende voor het eerste kantoor van Summum: moonboots. We zaten in een oud, tochtig schoolgebouw in Amsterdam-Noord. Zonder verwarming. Het toilet deelden we met de rest van het gebouw, en we hadden een mobiel keukentje. Het was campinglife. Als klanten langs wilden komen, zeiden we: we komen wel naar jullie. Dat Summum zo groot zou worden, had we nooit durven dromen.”

Vertel, wie/wat is Summum in 3 tot 5 woorden? Wat is het geheim van Summum? 

“Summum is vrouwelijk, uitgesproken, hoogwaardig en authentiek. Summum wil vrouwen de tools geven om een garderobe te creëren waarin ze zich op hun allerbest kunnen voelen. Voor elk moment van de dag en elke gelegenheid. Easy, zonder ingewikkeld gedoe over styling, maar met heldere opties voor wat je erbij kunt dragen. Goede pasvormen die werken bij verschillende lichaamstypes en een trendgerichte aanpak zijn een gegeven. Bij Summum is mode een feest – niet iets wat je hoofdbrekens kost.”

“Summum wil vrouwen de tools geven om een garderobe te creëren waarin ze zich op hun allerbest kunnen voelen.”

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen 25 jaar van Summum? 

“Soms beseffen we het zelf nauwelijks, hoe snel de tijd is omgevlogen. 25 jaar, dat is toch maar mooi een kwart eeuw. Terwijl we ons nog zó goed herinneren hoe we in de begindagen ‘kampeerden’ in een oud schoolgebouw in Amsterdam-Noord, dolblij en een tikkie high van de energie die je voelt bij de start van een eigen bedrijf. Van doen wat je zelf wilt, waar je voor de volle honderd procent in gelooft.

Met een grote dosis lef en onbevangenheid begonnen wij in 1998 het merk Summum, met een piepklein team. We deelden ons eerste kantoor met verschillende kunstenaars en startende ondernemers, allemaal bezig om hun dromen waar te maken – de ideale omgeving om onze overtuigende energie en overload aan ideeën tot bloei te laten komen en te realiseren. Het enthousiasme van die begindagen is er nog altijd. Elke dag opnieuw steken we onze liefde, tijd en aandacht in ons merk. Het is een geweldige ervaring, waarvoor we elke dag dankbaar zijn.”

Waar zijn jullie het meest trots op? Wat zijn jullie toekomstplannen en dromen? Wat kan men nog verwachten van Summum, zeg: de volgende 25 jaar?

Summum is sinds de start in 1998 jaar na jaar gegroeid, een stijgende lijn die we blijven volgen. En dat zit ’m niet alleen in de expansie naar nieuwe markten wereldwijd, maar ook in groei in reeds bestaande markten. En in het pakken van kansen op het gebied van duurzaamheid. Summum blijft daarbij voortdurend werken aan kwaliteitsverbetering, met een scherp oog voor nieuwe innovaties op het gebied van stoffen en productietechnologie. 

We kijken vooruit, maar een deel van ons succes danken we ook aan onze stevige verbondenheid met het hier en nu. Niets is zo veranderlijk als fashion. Wat de ene dag een belangrijk thema is, kan de volgende dag achterhaald zijn. Het is essentieel om oog te hebben voor die golfbewegingen. We hebben de vinger aan de pols van de samenleving en blijven daardoor relevant. Juist omdat we last minute kunnen bijsturen als de tijdgeest daar om vraagt. En dat doen we, met enorm enthousiasme en toewijding.”

“Elke dag opnieuw steken we onze liefde, tijd en aandacht in ons mooie merk.”

Waarom vinden jullie het belangrijk om het hele ontwerpproces in eigen hand te houden? En is dat anno 2023 makkelijker ten opzichte van de beginjaren? 

“Summum heeft korte doorlooptijden, wat direct schakelen makkelijk maakt. We kunnen zo snel inspelen op trends, essentieel in een telkens razendsnel veranderend modelandschap. We creëren jaarlijks verschillende capsule collecties, verdeeld over de vier seizoenen, zodat er vaak iets nieuws is en de collecties dynamisch en interessant blijven.

Het traject voordat je een kledingstuk hebt is voor ons heel belangrijk. Zo is de pasvorm voor ons cruciaal en hebben we ook een eigen patronenafdeling. Hierdoor kunnen we ons richten op fit en comfort, stofcontrole en hoe de stoffen daadwerkelijk vallen. 

In de beginjaren hoopte ik vooral dat we groot genoeg zouden worden om onze uitgesproken pronkstukken ook echt te laten maken. In het begin is dat moeilijk, omdat je te klein bent om het in je budget rond te krijgen. Nu waken we er juist voor dat we geen keten worden. Het moet iets boetiekerigs en familiairs houden. We willen niet exclusief zijn, maar selectief.”

25 jaar geïnspireerd blijven, dat is niet niets… Wat zijn jullie inspiratiebronnen?

“Seizoen na seizoen met hetzelfde enthousiasme een nieuwe collectie bij elkaar dromen begint met precies dat: dromen. Lekker inspiratie opdoen, op Instagram, in magazines, op straat, in andere steden en door films en series. Het is voor Team Summum een tweede natuur geworden. Ontspannen bladeren in prachtige magazines, naar een tentoonstelling of een avond een bioscoopje pakken zijn niet alleen relaxed, maar zwengelen ook de creatieve gedachten aan. En als al die ideetjes en indrukken van het hele team samenkomen, dan ontstaat daaruit een idee van waar de volgende collectie over moet gaan.

Dat begint al lang van tevoren. Op de stoffenbeurs, waar alle nieuwe stoffen en materialen gepresenteerd worden. Die stoffen geven al een denkrichting. 

Shop- en inspiratietrips naar belangrijke modesteden zijn ook een belangrijke factor in het proces. In Amsterdam gebeurt veel, maar wat leeft er in Londen, Milaan, Parijs? En die beeldige, maar petieterige Italiaanse broekjes van de catwalk, kunnen we die ook geschikt maken voor het Hollandse postuur? Het buitenland inspireert, maar is niet zaligmakend: iedereen is het erover eens dat de stijl van de Parisienne anders is dan de stijl van La Hollandaise.”

“We willen niet exclusief zijn, maar selectief”

Summums jubileumcollectie heet ‘Celebrate in Style’? Wat betekent stijl voor Summum? En voor wie maakt Summum vandaag de dag haar kleding?

“Summum richt zich op vrouw die goed voor de dag wil komen en wat over heeft voor uitstekende kwaliteit. Ze heeft genoeg ballen om hoog te houden. Dus heeft zij behoefte aan een garderobe die het overdag goed doet, maar zich ook eenvoudig laat omtoveren tot iets dat in de avond een succes is.

We ontwerpen voor een groep gelijkgestemden, vrouwen die ervan houden om er goed uit te zien en zich goed te voelen in hun kleding. Vrouwen die van mode houden, maar niet direct alle nieuwe trends volgen. We ontwerpen voor alle vrouwen die zich aangetrokken voelen tot Summum, die vertrouwen hebben in hun stijl en weten wat voor hen werkt, maar graag experimenteren – en soms uit hun comfortzone getrokken willen worden.”

Wat is jullie persoonlijke favoriet uit de ‘Celebrate in Style’ collectie?

“We hebben de speciale ‘Celebrate in Style’ capsule collectie ontworpen met feestelijke items, voorzien van Summum-DNA. En Summum is een combinatie van klassieke item met meer uitgesproken items. En alle typische summum stijlen komen terug in de capsule collectie. Eigenlijk zijn allen even speciaal, maar als er een persoonlijke favoriet genoemd moet worden, dan tóch de tule rok en blazer.”