TOP

Modejournalist André Leon Talley overleden, Dsquared lanceert collectie met Ibrahimović en Micam en Mipel verplaatst naar maart

De Amerikaanse modejournalist André Leon Talley is overleden, Dsquared lanceert opnieuw een collectie met voetballer Ibrahimović en schoenenbeurs Micam is verplaatst naar maart. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 januari.

Foto: Micam

Modejournalist André Leon Talley overleden

De Amerikaanse modejournalist André Leon Talley is overleden. Dat meldt de Nos onder meer. Talley is 73 jaar geworden. De journalist is vooral bekend van zijn baan als creatief directeur van het Amerikaanse modemagazine Vogue. Hij werkte er van 1988 tot en met 1995. De Amerikaan studeerde Franse literatuur en ging daarna aan de slag voor het Amerikaanse blad Women’s Wear Daily en voor W. Daarna trad hij bij Vogue in dienst. Hij had een invloedrijke positie in de Amerikaanse modewereld. Bovendien was hij de eerste zwarte Amerikaan die deze functie bekleedde. Hij werkte onder meer met mode-icoon Diana Vreeland en via haar kwam hij in aanraking met kunstenaar Andy Warhol, met wie hij ook werkte voor Vogue. Naast zijn werk als journalist, zat hij ook vier seizoenen lang in de jury van America’s Next Top Model. Verder vervulde hij gastrollen in onder meer Sex and the City en Empire.

Prada profiteert van ‘wraakwinkelen’

Designerlabel Prada heeft flink weten te profiteren van het zogeheten ‘wraakwinkelen’, de behoefte van de consument na de verplichte winkelsluitingen tijdens de coronapandemie het geld te laten rollen. Dat meldt Retaildetail. De omzet steeg in 2021 naar 3,4 miljard euro, een stijging met 41% vergeleken met het lockdownjaar 2020, en een groei van 8% tegenover 2019. Vooral in de tweede helft van het jaar gingen de zaken goed. Vooral de verkoop in de eigen winkels trok flink aan, net als de e-commerce activiteiten. Het bedrijf wist ook meer producten te verkopen voor de volle prijs. “2021 was een jaar vol uitdagingen, maar we hebben getoond dat we daar klaar voor waren en hebben snel ingespeeld op de behoeften van een uiterst dynamische markt”, zegt CEO Patrizio Bertelli. Volgens hem is Prada er goed geslaagd om de veranderingen in het consumentengedrag te begrijpen.

Dsquared lanceert collectie met Ibrahimović

Modelabel Dsquared2 en de Zweedse voetballer Zlatan Ibrahimović werken weer samen. Dat schrijft Fashionnetwork. Het label werkte al eerder met de AC Milan-speler samen, namelijk in de zomer van 2021 met het label ‘Icon Ibrahimović x Dsquared2’. Nu hebben de ontwerpers en oprichters van het Italiaanse label, de Canadese tweeling Dean en Dan Caten, opnieuw de handen ineengeslagen voor een nieuwe, gezamenlijk ontworpen collectie genaamd ‘Black on Black’. Die collectie bevat een reeks zwarte totaallooks, geïnspireerd op de favoriete kleur van Ibrahimović. De vier thema’s van de collectie zijn gericht op verschillende looks voor het dagelijkse leven van de voetballer – dagkleding, avondkleding, sport en denim – en belichamen zijn persoonlijkheid en stijl. Sommige items worden geaccentueerd door zwart-op-zwart geborduurde details, van Ibrahimović’s initialen ZI tot zijn bijnaam Ibra en het Dsquared2-logo.

Micam en Mipel verplaatst naar maart

De Italiaanse vakbeurzen Micam en Mipel worden verplaatst. Aanvankelijk stonden ze gepland voor 20 tot en met 22 februari, nu zijn ze verschoven naar 13 tot en met 15 maart 2022. Dat meldt Schoenvisie. Vrouwenmodebeurs The One Milano (13-15 maart 2022) en accessoire- en sieradenbeurs Homi (11-14 maart 2022) verhuizen mee. De locatie blijft hetzelfde, het Fiera Milano-complex in Milaan. Welke gevolgen dit voor de Lineapelle heeft, de leer- en materialenbeurs die aansluitend op Micam plaatsvindt, is nog niet bekend. Dat event zou van 22 tot en met 24 februari plaatsvinden. De organisatie heeft nog niet gereageerd op vragen van Schoenvisie over een mogelijke nieuwe datum. Sinds december lopen de coronabesmettingen in Italië snel op en zijn de inreisregels aangescherpt. De hoop is dat er half maart meer rust in de markt is. Micam leunt voor een groot deel op bezoekers uit het buitenland en de organisatie denkt met een latere datum meer internationale inkopers te trekken. Dat laat directeur Paolo Borghini in een mail aan de exposanten weten. “We hopen dat het met het verschuiven van de datum voor inkopers gemakkelijker zal zijn om naar Italië te reizen, met name voor degenen van buiten de Europese Unie.”