TOP

Modefabriek: trends mannenmode zomer 2012

Tientallen mannenmodemerken showden tijdens de Modefabriek op 17 en 18 juli de nieuwste zomercollecties 2012. Wij spotten in de Amsterdamse Rai de belangrijkste trends:

In navolging van de Pitti Uomo en Bread & Butter is ook op de Modefabriek het gebruik van heldere kleuren als geel,blauw, rood en groen terug te zien. Met name jasjes en broeken zijn voor ontwerpers gewillige kledingitems om mee uit te pakken. Zo brengen pakkenmerk Ben Barton New York en broekenlabel Zilton een reeks artikelen in felle zuurstoktinten. Olaf van der Male, werkzaam voor de laatste, geeft er de nodige uitleg bij: “De kleuren moeten wel een beetje verwassen zijn. Mannen kleden zich liever niet in te heldere kleuren omdat het kledingitem dan te nieuw lijkt.” Qua kleurencombinaties kan het dit seizoen niet gek genoeg: alles kan en mag. (Hoe je de verschillende kleuren precies combineert, kun je lezen in de mannenmodespecial).

Shirts
De Nederlandse modebranche loopt voorop als het gaat om innovaties op het gebied van shirts. Duidelijk is dat het dit seizoen weer meer draait om kwaliteit dan om de fun. Merken als Circle of Gentlemen, R2, Profuomo, John Miller, Ledûb en het nieuwe A Fish Named Fred, dat overigens goed ontvangen werd, brengen een breed aanbod in boordhoogtes, knopen en stoffenkwaliteiten. Zo komt Ledûb zelfs met een shirt dat uv-straling en zonnewarmte weert.

Broeken
Chino’s zijn zomer 2012 nog steeds een grote hit. Niet meer alleen in de veilige zandkleuren maar in kekke pasteltinten als lavendelblauw, zachtgroen en fuchsia. In opkomst zijn de slank vallende cargo’s en 5-pockets. Nog steeds speelt het spannendste gedeelte van de broek zich aan de binnenkant af. Voeringen krijgen een feller kleurtje en zijn vaak voorzien van een extra bloemenprint of strependessin.

Uiteraard waren er nog veel meer trends te zien op de Modefabriek, maar deze lees je terug in Textilia 10/20.