TOP

Modefabriek stopt met modeshows

Hoewel modeshows traditiegetrouw een vast onderdeel van de beurzen vormen, stopt de Modefabriek er per direct mee. Een van de redenen? Tegen het sponsorbudget van de Amsterdam International Fashion Week, valt niet op te boksen.

De aankomende 25ste editie van de Modefabriek wordt een extra feestelijke, maar wel zonder modeshows. Op 25 en 26 juli dus geen shows van bekende ontwerpers, maar wel extra grote terrassen en allerlei activiteiten op het parkeerterrein tegenover de hoofdingang van de Rai. Volgens Lucel van den Hoeven, algemeen directeur van de Modefabriek, liggen er verschillende redenen aan het besluit ten grondslag: “Als een ander al een aantal jaren wat catwalk betreft hetzelfde probeert te doen als wij, dan werkt dat tegen elkaar in en dat is niet prettig. De  Amsterdam International Fashion Week wordt behoorlijk gesponsord  door de gemeente. Daar kunnen wij niet tegenop boksen, want financieel kan je er niet aan verdienen. Wij betreuren het, want van oudsher horen shows wel echt thuis op beurzen.”

Ook het ruimtegebrek, waarmee de modevakbeurs vooral in de winter kampt, was een factor van belang. “Ik moet vaak nee verkopen aan mensen die willen deelnemen.”

Het gat van de modeshows wordt opgevuld met extra’s op vele gebieden. Zo is The Conceptstore, waar een beeld van de winkel  van de toekomst wordt gegeven met jonge ontwerpers en prille producten, grootster van opzet. Ook op het beroemde feest op zondagavond op Strand Zuid zal extra uitgepakt worden. Met een ‘enorm goeie’ line-up wat dj’s betreft belooft het een feestelijke avond te worden.