TOP

Mitex Modemonitor: omzetdaling baby- en kindermode september

September werd met een omzetdaling van bijna zes procent een teleurstellende maand voor de modebranche. Alle segmenten, waaronder baby- en kindermode met een daling van 0,3 procent, realiseerden minder omzet dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de omzet- en afzetresultaten van de Modemonitor van CBW-Mitex.

Het eerste half jaar van 2009 begon goed voor de baby- en kindermode. Kindermode scoorde bovengemiddeld met een plus van 0,8 procent. Ook het tweede half jaar van 2009 begon gemiddeld goed, maar er was al wel te zien dat kindermode het minder goed deed dan andere segmenten. Baby- en kindermode had in september een omzetdaling van 0,3 procent en een afzetdaling van 2,9 procent.

Het derde kwartaal eindigde voor de gehele modebranche in de min. Volgens de Modemonitor zijn de verschillen per segment groot. De verkoop van baby- en kindermode bleef met een daling van 13,7 procent omzet fors achter op de eindstand van kwartaal drie vorig jaar. Ook daalde de afzet met 15,3 procent.

Deelnemers aan de Modemonitor van CBW-Mitex zijn modeondernemers met één of meerdere winkels in één of meerdere segmenten.

Bij navraag blijkt niet elke winkelier een moeilijke maand achter de rug te hebben. Bij baby- en kinderkledingwinkel Broer & Zus in Amsterdam ging het bijvoorbeeld juist heel goed. “Onze webshop heeft juist een hele sterke groei gehad het afgelopen jaar. Ook onze eigen collectie van gebreide truitjes en vestjes van babyalpaca, gemaakt in Peru, verkoopt heel goed”, aldus Roos Vos van Broer & Zus.