TOP

CBW-Mitex Modemonitor: omzet september valt tegen

September was met een omzettotaal van -5,8% een teleurstellende maand voor de modebranche. De opgelopen omzetachterstand van eerdere maanden kon niet worden gecompenseerd. Het segment jeans/casual was een opvallende daler met bijna 15% minder omzet.

Dit blijkt uit de omzet- en afzetresultaten van de Modemonitor van CBW-Mitex. Opvallend zijn de tegenvallende verkopen in zowel mannenmode (-10,5%) als het segment Jeans/casual (-14,8%). Ook de afzet bleef hier achter met respectievelijk een min van 11 procent en bijna 14 procent. De afzet bij damesmode nam af met 3,9%.

“Het is een opeenstapeling van factoren”, becommentarieert Harry Bijl, branchemanager Mode CBW-Mitex, de cijfers. “Het was jarenlang hosanna in jeans, maar nu merk je dat de prijzen onder druk staan. De volumejongens draaien nog aardig, maar de bovenkant van de markt heeft het zwaar. Ook ontbreekt het aan productinnovatie in de jeans, iedereen speelt op safe.”

Het gebrek aan innovatie noemt Bijl ook één van de belangrijkste redenen voor de tegenvallende cijfers bij mannenmode: “Er is weinig vernieuwing in kostuums. Wel in de hemden, maar daar maak je nooit het omzetverlies in pakken mee goed. Ook kleden mannen zich steeds meer casual en laten de kostuum links liggen.”

Volgens de Modemonitor zijn de kwartaalverschillen per segment groot. Bodyfashion deed het goed en boekte een omzetplus van bijna 3 procent. De verkopen van baby-kinderkleding en jeans/casual bleven met beide een omzetmin van bijna 14 procent fors achter op de eindstand van kwartaal drie vorig jaar.

De deelnemers aan de Modemonitor van CBW-Mitex zijn modeondernemers met één of meerdere winkels in één of meerdere segmenten.