TOP

Minimum X Kensington: ‘Modern ondernemen is het bundelen van krachten’

Influencermarketing is een beproefd middel om als merk de aandacht op je te vestigen. Minimum ontwierp samen met de Nederlandse band Kensington een limited edition T-shirt. En de Nederlandse agent Wouter Klein Willink van Kootuur Fashion Agency werkt ook graag op andere gebieden samen. Zoals voor zijn nieuwe zaak Kootuur X Minimum in Zwolle.

Hoe is de samenwerking met Kensington tot stand gekomen?

Cynthia Korthagen, salesmanager van Minimum Female Holland en bij Kootuur Fashion Agency verantwoordelijk voor marketing: “Minimum heeft eerder dit jaar samen met een Scandinavische rockband een speciale lijn geproduceerd. Dat leek ons ook interessant, dus hebben we afgelopen zomer de band Kensington benaderd, die we al regelmatig sponsoren. Daar is een zwart-wit T-shirt uit voortgekomen, geheel in stijl van Kensington en Minimum. Het shirt wordt dit weekend – tijdens de drie uitverkochte concerten in Ziggodome, in een gelimiteerde oplage van 700 exemplaren verkocht.”

Komt er een vervolg?

“In december zijn de leden van Kensington een maand vrij en gaan we kijken naar een samenwerking voor winter 2017. Wouter Klein Willink, agent voor Minimum in Nederland vult aan: “We kijken of we het dan persoonlijker kunnen maken. Wat zij cool vinden qua kleding proberen we dan te vertalen naar een capsulecollectie.”

Wat is de meerwaarde voor de retailer?

Korthagen: “In Denemarken heeft de samenwerking met die band veel effect gehad op de verkoop. We hopen dat dit hier ook het geval gaat zijn. Aan de enthousiaste reacties op Instagram zien we al wel dat er vraag naar is. Dat de T-shirts iets losmaken bij de fans. We hebben onze top 10 klanten uitgenodigd voor de concerten en ze weten dat er meer zit aan te komen qua samenwerking. Collabs als deze geven retailers de kans iets bijzonders te presenteren in de winkels of in etalages.” 

Klein Willink: “Samenwerkingen moeten wat mij betreft uit wederzijdse interesse groeien. Het is belangrijk dat Kensington de kleding van Minimum cool vindt, andersom vinden wij het supertof om met hen te werken. Hun inbreng moet iets toevoegen aan de bestaande collectie. Het voordeel van Kensington is dat hun muziek een breed publiek aanspreekt. Daarnaast hebben we gemeen dat de aandacht voor ons beiden in een paar jaar is geëxplodeerd. Met Minimum groeien wij net zo hard. In de afgelopen 5 jaar hebben we de omzet in Nederland vertienvoudigd. En we groeien nog steeds.”

Minimum X Kensington

Dat klinkt goed, hoe heb je dat klaargespeeld?

Klein Willink: “In het begin moesten sommige ondernemers nog wennen aan de collectie, want te clean en te minimalistisch. Toen een aantal zaken hadden ingekocht, er goed mee presteerden en die verhalen de ronde deden, begon het balletje te rollen. Wat meespeelt: Minimum is net een kameleon. Het merk past zich makkelijk aan bij elke omgeving. Naast uitgesproken streetwearlabels, maar ook naast cleane of meer geklede looks. Voor Nederland zijn casual stijlen en basics met een extra twist belangrijk.”

“Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een stabiele factor met 235 verkooppunten voor de mannen- en vrouwenlijn samen. We maken zorgvuldige keuzes: we willen niet op elke hoek van de straat liggen.”

Wat zijn jullie verdere ambities?

Klein Willink: “We kiezen ervoor om vooral met bestaande klanten te groeien. En zij groeien op hun beurt nog jaarlijks met zo’n 20 procent. Korthagen vult aan: “De B2B-site, waarop ze gemakkelijk enkele stuks uit voorraad kunnen orderen, is daarbij ontzettend belangrijk. Er wordt wekelijks bijbesteld.”

Klein Willink: “Ik vind het niet meer van nu om als agent vier keer per jaar te verkopen om je er daarna niet meer mee te bemoeien. We zullen onze klanten actief moeten helpen in het seizoen. Met bijvoorbeeld het omruilen van producten en maandelijkse leveringen. Op die manier hebben we constant vers fruit in de aanbieding én een betere cashflow voor de ondernemer. Dit maakt dat we na die periode samen tevreden terug kunnen denken.”

Wouter, jij bent zelf eigenaar van Kootuur Boetiek in Zwolle. In augustus heb je een nieuwe winkel geopend..

Klein Willink: “We zijn een uitgebreide samenwerking aangegaan met Minimum. We willen de kracht van de boetiek, een local hero met een goede naamsbekendheid, bundelen met de kracht van het merk. De naam van de winkel is dan ook Kootuur met als subtitel Minimum. De kleding komt van Minimum, aangevuld met tassen en accessoires van andere labels en de sfeer van Kootuur. Wat ons betreft staat modern ondernemen voor het bundelen van krachten.”

Wat valt je op na drie maanden?

Klein Willink: “We zijn tevreden. We liggen goed op schema, zelfs een klein beetje voor. Er is al interesse van andere retailers, maar we gaan eerst eens een jaar gegevens verzamelen. Kijken wat werkt en wat niet. Daarna denken we verder over mogelijke uitbreiding van dit concept.”