TOP

Minder artikelen online gekocht, The Mall trekt 14,5 miljoen bezoekers, TK Maxx opent in Utrecht

Nederlanders hebben in 2022 tien procent minder producten via internet gekocht dan in 2021. Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam trok vorig jaar 14,5 miljoen bezoekers. En TK Maxx opent volgende maand de zestiende winkel in Utrecht. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 maart 2023.

Beeld: TK Maxx

Consument kocht minder artikelen online in 2022

Nederlanders hebben in 2022 tien procent minder producten via internet gekocht dan in 2021. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders. Nederlanders hebben in 2022 € 33,3 miljard online uitgegeven, wat een groei van 9% is ten opzichte van  2021. Maar dit komt volledig door een stijging van het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop met 15%. Het aantal aankopen is met 5% gedaald naar 347 miljoen.

De online aankopen van en bestedingen aan diensten stegen met respectievelijk 49% en 54%, mede te verklaren door de lockdowns in 2021 waardoor er in dat jaar minder toegangskaarten en reizen werden gekocht. De online aankopen van en bestedingen aan producten daalden met respectievelijk 10% en 7%. De daling was zichtbaar in alle kwartalen en alle categorieën, behalve voor food/nearfood. Het aandeel van online op alle aankopen is in 2022 gedaald van 13 naar 12 procent. Het aandeel online in de totale bestedingen groeit juist van 31 naar 32 procent, ook weer door de absolute groei van bestedingen aan diensten. Het aandeel online voor zowel aankopen als bestedingen ligt nog steeds hoger dan in 2019, de tijd voor corona, en zelfs dan 2020, tijdens corona.

Curator Scotch & Soda hoopt op doorstart

Hoewel alleen de Nederlandse tak van Scotch & Soda failliet is verklaard, is ook de toekomst van de  buitenlandse winkels onzeker. Die hebben namelijk geen toekomst zonder de Nederlandse tak. Het Algemeen Dagblad schrijft dat curator Jasper Berkenbosch zoekt naar een bedrijf dat niet alleen de Nederlandse filialen wil overnemen maar ook de winkels in het buitenland. Volgens de curator zijn er al meerdere geïnteresseerde partijen met wie hij gesprekken voert en heeft hij goede hoop op een doorstart. Dat het bedrijf in de problemen is gekomen lijkt volgens de curator het gevolg van een ongelukkig getimede internationale expansie, precies toen de coronapandemie begon. Het faillissement is op 21 maart uitgesproken over zes bv’s van Scotch & Soda. De 32 winkels van Scotch & Soda in Nederland zijn vooralsnog gewoon open.

Het faillissement raakt ook licentiepartner Bos Group International, die sinds december 2022 verantwoordelijk is voor de schoenenlijn van het modelabel. Scotch & Soda Footwear valt als onderdeel van Bos Group Footwear BV niet onder het faillissement, laat brandmanager Peter Frericks aan Schoenvisie weten. Het uitleveren van de schoenencollecties voor zomer 2023 gaat door als gepland. Maar hoe het voor winter 2023-2024 en zomer 2024 verder gaat, zal moeten blijken. Behalve aan de Scotch & Soda-winkels levert Bos Group de schoenen aan meer dan 100 verkooppunten in Nederland.

The Mall trekt 14,5 miljoen bezoekers in 2022

Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam trok in 2022 14,5 miljoen bezoekers. Dat zegt Jurn Hoeksema, operationeel topman voor Noord-Europa van eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield in een interview met Retailtrends naar aanleiding van het tweejarig bestaan. Onder die miljoenen bezoekers zijn ook veel mensen die alleen voor de dagelijkse boodschappen komen. Parkeren  is gratis, maar volgens de vastgoedeigenaar is het voor de toekomst een optie om op piekmomenten betaald parkeren in te voeren om de verkeersdruk te beteugelen. Maar dit jaar blijf het parkeren sowieso nog gratis volgens Hoeksema in het interview.

Vinted onderzoekt impact op milieu

Online marktplaats Vinted heeft zijn eerste Climate Change Impact Report gepresenteerd, met de resultaten van een onafhankelijke analyse door Vaayu naar de klimaatimpact van tweedehands winkelen op Vinted in vergelijking met het kopen van nieuwe kleding. Volgens het rapport, op basis van onderzoek in 2021 en 2022, levert het kopen van tweedehands mode op Vinted in plaats van nieuwe kleding een uitstoot besparing op van gemiddeld 1,8 kg CO2 per item. Dit betekent dat de netto CO2-uitstoot die door de Vinted-marktplaats in 2021 werd vermeden 453 kiloton CO2 bedroeg: dat staat gelijk aan ongeveer 275.000 keer vliegen van Londen naar Los Angeles en terug.

Terwijl bijna de helft van de kopers (47%) Vinted gebruikt vanwege de betaalbaarheid, stelt 20% gemotiveerd te zijn door milieu- en sociale overwegingen, waaruit blijkt dat leden steeds meer waarde hechten aan de impact van een aankoop. Het deel van de consumenten dat wordt gedreven door een duurzaamheids-mentaliteit ligt in landen als Duitsland (29%) en Nederland (27%) hoger dan het gemiddelde.

Voor 20% van de kopers geldt dat zij ook voor een tweedehands artikel kiezen als het gelijkwaardige artikel nieuw bijna even duur is. Hoewel leveringen het grootste deel (96%) van de operationele uitstoot van Vinted vormen, blijkt uit het rapport dat bijna driekwart (73%) van de transacties op Vinted werd geleverd aan een afhaalpunt, wat de uitstoot met 62% vermindert vergeleken met thuisbezorging. 62% van de verkopers op het platform hergebruikte verpakkingen oorspronkelijk bedoeld voor eenmalig gebruik, wat neerkomt op 70% minder uitstoot dan bij het gebruik van nieuwe verpakkingen en minder afval.

TK Maxx opent winkel in Utrecht

TK Maxx opent op 20 april een filiaal in Utrecht. Het wordt de zestiende winkel van het outlet-warenhuis. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan de verbouwing van het pand aan de Oudegracht 147. Sinds de komst van TK Maxx naar Nederland zeven jaar geleden, heeft de off-price retailer in veel grote steden winkels geopend, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Almere, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen en Nijmegen. TK Maxx verkoopt merken tot zestig procent goedkoper dan de adviesprijs en richt zich op kleding, schoenen, accessoires, beauty, home, reizen, speelgoed en gadgets.