TOP

Miljoenen verlies voor Open32, toekomst Sylver onzeker en Noisy May gaat digitaal

Het faillissement van het moederbedrijf heeft retailer Open32 een verlies van bijna 5 miljoen euro opgeleverd. H&M heeft de omzet in boekjaar 2019 zien toenemen met elf procent. En voor het failliete vrouwenmodemerk Sylver heeft de curator tot nu toe nog geen doorstart kunnen realiseren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 17 december.

Open32 lijdt miljoenenverlies door failliet moederbedrijf

Het faillissement van de Brand Retail Groep heeft retailer Open32 een verlies van ruim 4,9 miljoen euro opgeleverd. Dat zegt financieel directeur Iwan de Leeuw tegen RTLZ. Er dreigt volgens hem geen faillissement voor Open32, omdat het verlies eenmalig is en de keten de voorgaande jaren winstgevend is geweest. Volgens De Leeuw verschafte Open32 tussen 2015 en 2017 een aantal leningen aan moederbedrijf Brand Retail Group. Toen bleek dat dat bedrijf in de problemen kwam en zusterbedrijf Sissy-Boy failliet zou gaan, moest de retailer 5,8 miljoen aan leningen afwaarderen. Deze afschrijving niet meegerekend bedraagt de winst van Open32 ongeveer een miljoen euro. Open32 werd begin jaren zeventig opgericht door ondernemer Bas Koijck, die het bedrijf in 2015 verkocht aan de Varova Fashion Groep. Toen dat 2017 ten onder ging, ging Open32 verder onder de Brand Retail Groep, dat vorige maand failliet ging. Open32 was enkele weken daarvoor terug verkocht aan oprichter Koijck. Overigens zouden de curatoren onderzoek doen naar deze transactie.Open32 heeft 68 winkels en een webshop, met een jaaromzet van ruim 53 miljoen euro.

Omzet H&M stijgt opnieuw

H&M heeft de omzet in boekjaar 2019, dat loopt tot en met 30 november, zien toenemen met elf procent tot 233 miljard Zweedse kronen (omgerekend ongeveer 22,3 miljard euro). Dat blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige jaarcijfers. In het vierde kwartaal realiseerde H&M een omzetgroei van negen procent. Omdat Black Friday een week later viel dit jaar (op 29 november) en de kortingsacties doorliepen tot in december, is de impact van deze online verkopen pas in het volgende boekjaar te zien. Met Black Friday is ongeveer vijf miljard Zweedse kronen omgezet. Dit meegerekend met de kwartaalomzet, zou de omzetstijging op tien procent uitkomen. De definitieve jaarcijfers van 2019 maakt H&M op 30 januari 2020 bekend.

Toekomst Sylver nog onzeker

Tot nu toe heeft een poging voor een doorstart van het failliete modebedrijf Silver Lining (van het vrouwenmodemerk Sylver) nog niets opgeleverd. Dat blijkt uit het faillissementsverslag dat eind november is verschenen. Silver Lining vroeg begin oktober uitstel van betaling aan nadat de enige investeerder de financiering heeft opgezegd. Het bedrijf heeft een totale schuld van ruim 630 duizend euro, waarvan het grootste deel bij de financier (464 duizend euro). Zeven partijen hadden na het faillissement interesse in het bedrijf, waarvan één een bod deed. Dat werd echter onacceptabel geacht. Omdat lang gewerkt is aan een doorstart, waarbij de doorstarter (waarschijnlijk) meerdere huurovereenkomsten zou willen voortzetten, zijn de winkels open gehouden. De curator is nu in gesprek met de verhuurders over beëindiging van de huurcontracten op uiterlijk 31 januari 2020. Na het eerste bod hebben zich volgens het verslag nog diverse kandidaten aangemeld voor een doorstart. Met deze partijen spreekt de curator over de mogelijkheden, maar tot op heden heeft dit nog niet geleid tot een concreet voorstel. Tot 31 december 2019 wordt de bedrijfsvoering door de curator voortgezet, daarna zal het faillissement bij het uitblijven van een doorstart verder afgewikkeld worden. Het bedrijf had ongeveer 40 medewerkers, die vanaf 31 december hun baan verliezen. Sylver werd in 2006 opgericht als wholesalemerk, maar vanaf 2013 werd er ook uitgebreid met eigen winkels. Het merk had ongeveer 200 verkooppunten in Nederland.

Loavies denkt aan fysieke winkels

Vrouwenmodemerk Loavies denkt erover na om in de toekomst fysieke winkels te openen. Dat zegt medeoprichter Jorn van Klooster in een interview met RetailTrends. “We zien absoluut mogelijkheden op dat gebied. Ik denk zeker dat ons merk daar in de toekomst bij gebaat kan zijn.” Concrete plannen zijn er nog niet, want momenteel ligt de focus vooral op internationale uitbreiding. Vorige maand opende Loavies zijn eerste pop-upstore in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Hier wordt het party-assortiment van Loavies verkocht in een discosfeer. Loavies begon in 2013 als multibrandwebshop, maar is inmiddels een merk met een eigen webshop en meer dan 160 fysieke verkooppunten. Het merk heeft honderdduizenden volgers op social media.

Noisy May gaat digitaal

Met het doel om nog duurzamer te worden, gaat Bestseller-merk Noisy May zich steeds verder digitaliseren. Het young fashion merk gaat onder meer online events creëren, stoppen met het printen van salesmateriaal en fysieke samples minimaliseren. Dit is enkel nog maar het begin, want er komt nog veel meer aan. International sales manager Jerome Rolland zegt in een persbericht: “In plaats van klanten voor de inkoop naar een fysieke locatie te vliegen, beginnen we een Digital Playground. Dat is een digitaal inkoopevent waar we de nieuwste collecties presenteren aan onze B2B-klanten wereldwijd, met behulp van video content en een live chat functie.” Verder stopt het merk in 2020 met printen van sales materiaal en worden er alleen nog iPads gebruikt om de collectie te verkopen. Verder lanceert het merk een ‘fashiondating’-app, waar inkopers bij artikelen naar links of rechts kunnen swipen als ze een order plaatsen (zoals bij Tinder). Doel voor 2020 is om minimaal vijftig procent van alle verkoop via deze digitale kanalen te doen. Verder wordt de productie van monsters geminimaliseerd. Het merk lanceert in plaats daarvan een digitale showroom in Amsterdam met digitale touch screens en zonder fysieke kledingsamples.