TOP

Mijn shop is top: New Vulto in Tilburg

Miriam Sterke en Eugenie van Loon zijn de vierde eigenaars sinds de oprichting van de Tilburgse kinderwinkel Vulto in 1962. De winkel verhuisde dit jaar naar een grotere locatie en dat bracht de zaak heel veel goeds.

Vulto is geen Italiaans, maar een familienaam. Mevrouw Vulto startte de winkel 50 jaar geleden en maakte in Tilburg en omstreken echt naam met haar kinderzaak. Miriam Sterke en Eugenie van Loon zijn de vierde eigenaars sinds de oprichting van de winkel die zelfs nog even La Dauphine heeft geheten.

Sterke en van Loon doopten de zaak weer om in Vulto, en voegden ‘New’ toe. “Het is geen naam waar we zelf opgekomen waren, maar het werkt uitstekend vanwege de naamsbekendheid. Nu we ons eigen logo erbij hebben laten ontwerpen, past de naam ineens heel goed bij ons.”

Begin dit jaar verhuisde de winkel naar een nieuw pand. Vrienden en familie hielpen de winkel inrichten en aankleden. Voor de nieuwe inrichting hadden Van Loon en Sterke zo hun adresjes. Maar dat het allemaal low budget geregeld werd, is absoluut niet te zien.

Er werd geschilderd, maar ook gehakt en gebeiteld, waardoor een bakstenen muur in oude glorie werd hersteld. Brocante salontafels dienen als gezellige presentatiehoekjes en de robuuste rechthoekige presentatietafels in het midden van de winkel zijn overgenomen van The Sting, de modeketen die in Tilburg zetelt.

De sfeervolle barokke lampenkapjes boven de knalroze toonbank geven structuur aan het grote pand. En het krullerige logo op de wand erachter maakt het helemaal af. Binnenkort komen er nog tweedehands etalagepoppen waarmee de onderneemsters de winkel voor een habbekrats verder willen aankleden.

Eigenwijs
Leveranciers mogen hen eigenwijs vinden, zegt Sterke. “Tijdens de inkoop weten we al hoe de items in de winkel gematcht gaan worden en dat merken ze. Als we bij de één al gekleurde broekjes hebben ingekocht, laten we ze hangen bij de volgende. Op gevoel gaan we voor de juiste look en dat is niet hoe het doorgaans in de folder van de leverancier wordt gepresenteerd. Het onderling mengen van collecties houdt de winkel spannend.

We gooien ook elke veertien dagen de winkel om, om het voor de klant interessant te maken om terug te komen. Alleen als de leveringen binnendruppelen, hangen we het even op merk. Dat is ook voor ons op dat moment even het meest overzichtelijk.” Daarna gaan Sterke en Van Loon mixen en matchen en hangen ze hun eigen visie in de vakken. Op zo’n moment heeft Sterke de ideeën en vult Van Loon de vakken. Sterke: “‘s Nachts heb ik dus een notitieblokje naast m’n bed.”

Geen webshop
Sterke en Van Loon hebben ieder drie (bijna) volwassen kinderen die regelmatig bijspringen. Ze helpen aan het begin van het seizoen, als de dozen uitgepakt moeten worden, met het controleren van de orders. Elke zaterdag staat een van de dochters van Van Loon in de verkoop. Begin juli gingen de Twitter- en Facebookaccounts van New Vulto live, dankzij de kinderen.

Social media

“Van social media verwachten we heel veel, maar een webshop is er niet en zal er ook niet komen”, stelt Sterke. “We worden allebei niet blij van een webshop. Te onpersoonlijk. We zijn de winkel niet begonnen om orders in te pakken. Misschien houd je de omzet stabiel met een webshop; zeker is dat je er heel veel gedoe bijkrijgt. We zouden iemand moeten inhuren, maar de vraag is of we dat willen. Ondertussen leveren we al aan klanten buiten de regio. Via een oma die iets op zicht meekrijgt voor haar kleinkinderen. En natuurlijk sturen we wel eens iets op; laatst nog naar Groningen.”

“We zijn niet bang dat onze vaste klant een webshop mist. Ze komen uiteindelijk toch naar onze winkel voor de extra beleving. Wij denken dat je het best een ding heel goed doet. Op deze manier werkt het voor ons en het is de enige manier hoe wij het willen doen.”

Lees de winkelreportage in Bengels 4 2012, verschijning 31 juli 2012.