TOP

Mijn shop is top: KikiBo in Heerlen

In deze rubriek geeft Bengels het woord aan winkeliers met een bijzondere kindermodewinkel. Want wat maakt hun shop zo top? Wendy & Bonny Wilbrink eigenaars van KikiBo in Heerlen vertellen.

KikiBo in Heerlen is pas een maand open en biedt op circa 55 m² niet alleen te gekke kinderkleding en accessoires, maar ook een zithoek met heerlijke koffie voor de (groot)ouders, een speelhoek voor de kinderen en een echte Wall of Fame. Bij alles wat de Wilbrinks doen staan Liefde, Aandacht en Creativiteit centraal: een passie voor vrolijke kinderkleding, aandacht voor de klant die in de watten gelegd wordt en creativiteit die de ontwikkeling van kinderen moet stimuleren. De collectie bestaat uit 4funkfyflavours, Sarabanda, UBS.2, The Dutch Design Bakery, Cakewalk, Rocky Horror Baby, BeeeTú en Hooligans Kids Clothing. Elke pas-sessie of aankoop wordt beloond met een cadeautje uit de grabbelton. In samenwerking met Chocopoppie organiseren de ondernemers creatieve workshops voor kinderen in hun winkel.

Wall of Fame

In de karakteristieke Heerlense wijk Welten wordt de winkel KikiBo geflankeerd door een chocolaterie en bloemisterij, met gratis parkeerplaatsen voor de deur. Het interieur van de winkel met gekleurde potloden als pilaren is een eigen ontwerp en past helemaal in de kindersfeer. De etalagepoppen werden gemaakt door een vriendin. Eyecatcher is de Wall of Fame. Elke superstar wordt bij aankoop van een nieuwe outfit gefotografeerd voor deze wand, zodat ze een leuke herinnering mee naar huis kunnen nemen.

Struinen naar nieuwe merken

Naast kleding voert KikiBo schoenen, ondergoed, zwemkleding en accessoires. “We hebben bewust gezocht naar een combinatie van merken die niet allemaal op hetzelfde moment de nieuwe collectie leveren, zodat we onze klanten regelmatig kunnen verrassen met nieuwe collecties. Zo maak je het voor de klant aantrekkelijk om wat vaker de winkel binnen te lopen. Daarnaast struinen wij continu het internet af op zoek naar onbekende, hippe en eigenwijze merken die passen binnen ons concept. Verder luisteren we goed naar wat onze klanten willen en proberen we daar op in te spelen tijdens de inkoop.”

Cross chaneling

Starten in deze tijd lukte volgens de zussen Wendy & Bonny Wilbrink ‘dankzij een flinke dosis enthousiasme en een zeer uitgewerkt ondernemingsplan’, waarmee een financiering van de bank los kwam. De kersverse ondernemers gingen ook maar meteen, én bewust, met een combinatie van clicks & bricks, inclusief crosschaneling van start. “Online bestellen en offline ophalen bijvoorbeeld. Daarmee benutten we de voordelen van beide kanalen, terwijl we de nadelen compenseren.”

Agentuur

Plannen hebben Wendy en Bonny nog genoeg. “We zouden graag nog een merk willen toevoegen dat net onder het huidige prijsniveau zit. Ook wat betreft social media betreft lopen we ook over van de plannetjes. We versturen maandelijkse nieuwsbrieven naar (potentiële) klanten en we zijn te vinden op facebook, hyves en pinterest. Via verschillende sites en kanalen proberen we zoveel mogelijk mensen naar onze webshop te krijgen en contact te houden met onze (potentiële) klanten. In de toekomst wil het ondernemersduo graag uitbreiden naar meerdere winkels met hetzelfde concept en dan Euregionaal, dus ook in België en Duitsland. Daarnaast hebben we een aantal buitenlandse merken op het oog die we naar Nederland willen halen en waar we graag het agentschap voor willen beheren.”