TOP

Mannenmodetrends: op Modefabriek draait alles om kleur en detail

Ook Nederlandse merken spelen massaal in op de kleurtrend voor zomer 2013, zo blijkt uit een rondgang op de Modefabriek. De beurs vond gisteren 22 tot vandaag 23 juli plaats in de Amsterdamse Rai.

Op de internationale modebeurzen als de Pitti Uomo in Florence, B&B en Premium in Berlijn was het al duidelijk dat kleur volgend zomerseizoen een belangrijke rol gaat spelen. Voor de Nederlandse markt een goed teken, want de Nederlandse consument is er dol op. Merken van eigen bodem waaronder British Indigo, Van Gils, Good People en Profuomo spelen er flink op. Ze showden op de Modefabriek allerlei blauwschakeringen, van lavendel, kobalt en indigo tot knalblauw.  Ook zetten ze volop in op verschillende rood, geel en groentinten voor vooral chino’s en colbertjasjes. Zo hier en daar duikt er fluorgroen, oranje of geel op in randen van kragen, de stiksels van knopen en belijningen van jasjes (zie de foto’s hiernaast).

Subtiele details
Dit seizoen draait het vooral om subtiele details die met het blote oog soms lastig te zien zijn. Zoals een fotoprint van kiezelsteentjes in de kraag van een colbertjasje bij British Indigo. Of geweven ribbels aan de zijkant van vesten en mouwen bij Good People. Binnenkanten van jasjes zijn bewerkt met glanzende stoffen in contrasterende kleuren en soms zelfs bekleedt met kunstwerken van Vincent van Gogh, zoals bij Circle of Gentlemen. Verder is de alloverprint weer terug van weggeweest: klein en subtiel of juist groot en bont gekleurd.

Hoe was de stemming op de beurs?
De stemming op de beurs was wisselend. De recessie deelt harde klappen uit, zo bevestigen ondernemers en fabrikanten. Budgetten worden nauwlettend in de gaten gehouden tijdens de inkoop en dit zomerseizoen geldt: liever iets minder voororderen en meer bijbestellen in het seizoen zelf. Merken spelen hier op in door meer voorraad aan te bieden, het NOS-systeem uit te breiden en te optimaliseren of ruilgaranties aan te bieden. En terwijl de ene ondernemer opnieuw dezelfde merken inkoopt, gooit de ander alles radicaal uit het merkenpakket om met nieuwe labels de klant te verassen. Ook de Modefabriek brengt een nieuwe merkenmix. Zo staat er meer merken uit het laagmiddensegment zoals Traffic en Calamar in de Department Hall naast labels uit het middenhooggesegment zoals Falke, Colmar en Windsor.

De uitgebreide trendreportage lees je uiteraard in Textilia zelf!