TOP

Mannenmodemerken op Modefabriek 39: ‘rustig, maar relevant’ *

Het was rustig tijdens de zomereditie van Modefabriek, merkten ook de aanwezige mannenmodelabels. Heeft de beurs ondanks de lage opkomst toch wat opgeleverd?

Het is behoorlijk stil op maandagmiddag 13 juli bij The Square, het deel van Modefabriek waar de gevestigde mannenmodelabels zich bevinden. De hele beurs is opvallend rustig, maar in de hal waar de mannenmodemerken en jonge labels staan is helemaal weinig reuring. “Gister was het nog extremer” vertelt Kaye Visser, account manager van Mac Mode, wiens stand op de beurs Panorama in Berlijn één van de meest drukbezochte was. “Na 14 uur was het hier gisteren zo goed als uitgestorven. Met de klanten die wel langskomen, hebben we vaak al afspraken staan. Dan zwaaien ze alleen even. ‘Tot morgen in de showroom,’ zeggen ze dan.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Ondanks de rust zijn de aanwezige labels over het algemeen wel tevreden met de beurs. “Het is weliswaar rustig, maar we doen toch goede zaken,” vertelt account manager Erik van Dalen van NZA New Zealand Auckland. “We merken aan de orders dat het beter gaat in de winkels. Niet zozeer het aantal orders, maar wel de omvang van de orders. Ondernemers durven weer wat meer.”

Ook bij British Indigo zijn ze niet ontevreden. “Het is niet zo druk als tijdens de wintereditie, maar we hebben toch voldoende aanloop,” zegt sales manager Jacco de Koeijer. “We hebben ook bewust zelf wat actie op onze stand gecreëerd, door een 3-D artiest live een muur te laten schilderen. Bezoekers kunnen na het maken en plaatsen van een foto op Instagram een live 3D-event in de winkel winnen. Dat zorgt voor meer betrokkenheid.”

Jonge labels

In het midden-gedeelte van de hal hebben een aantal jonge labels, net als bij de vorige editie, een plek gekregen onder de naam Style Matters. De Rotterdamse designer Eva Kuik van Evan Menswear is één van die designers. “Ik vind het heel nuttig om hier te staan,” zegt Kuik. “Als designer ben ik toch vooral bezig met het creatieve gedeelte en minder met de commercie. Hier kan ik retailers ontmoeten en zien hoe ze op mijn collectie reageren.” Dat gaat niet altijd even soepel, geeft Kuik toe. “Mijn kleding is vrij expressief en opvallend, de gemiddelde bezoeker hier vindt het nog te extreem. Wat dat betreft zou ik beter op een beurs in Londen passen.”

Ook designer Anne Bosman uit Deventer staat voor het eerst op Modefabriek met zijn label Futura. “Het is heel leuk om hier te staan en met potentiële klanten te praten,” vertelt hij enthousiast. “Je laat met je aanwezigheid toch je relevantie zien en dat je serieus bezig bent. Dat geeft retailers vertrouwen.”