TOP

Made-By: katoenprijs drukt inkoop organisch katoen

Door de gestegen katoenprijs hebben de merken van Made-By in 2010 een kwart minder organisch katoen ingekocht dan het jaar ervoor. Wel zijn er meer andere duurzame materialen, zoals recycled polyester, ingekocht. Ook is er vooruitgang geboekt rond de werkomstandigheden in fabrieken.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2010 van Made-By, dat eind juli 2011 uitkwam. Het jaarverslag geeft een overzicht van de ontwikkelingen van de ‘partnerbrands’ van Made-By. Dat zijn er inmiddels al 30, waaronder Claudia Sträter, Imps&Elfs, Jackpot, Kuyichi, Mud Jeans en Nomad. In 2010 sloot Ted Baker zich aan.

Vooruitgang

In het voorwoord van het jaarverslag geeft bestuursvoorzitter Nico Roozen aan dat duurzaamheid ondanks de recessie en financiële crisis een belangrijke rol blijft spelen in de ontwikkeling van ondernemingen. Met name de vooruitgang op het gebied van de sociale condities in fabrieken waar de partnerbrands mee werken is veelbelovend. In 2010 werden 2,75 miljoen kledingstukken geproduceerd in klasse A gecertificeerde fabrieken (onder goede arbeidsomstandigheden). Vergeleken met 2009 betekent dit een toename van 39%.

Katoenprijs

In 2010 steeg de katoenprijs aanzienlijk, wat zijn weerslag had op de prijs van organisch katoen en de aankoop daarvan. De partnerbrands hebben daardoor in totaal 26% minder organisch katoen ingekocht. Daar staat tegenover dat er meer andere duurzame materialen zijn ingekocht. De inkoop van recycled polyester is bijvoorbeeld met 114% gestegen.

Verduurzaming

Made-By werd in 2004 opgericht door de Nederlandse ontwikkelingshulporganisatie Solidaridad. Made-By is een samenwerkingsverband van kledingmerken, gericht op verduurzaming van de productieketen. Inmiddels zijn er kantoren in Nederland, Duitsland en Engeland.