TOP

London Fashion Week bontvrij, Adidas lanceert vegan Stan Smiths en Primark verwacht omzetgroei

De London Fashion Week is dit seizoen voor het eerst bontvrij. Verder: Primark verwacht in 2018 met 5,5 procent te plussen, Adidas en Stella McCartney ontwerpen een veganistische variant van de Stan Smith sneaker en lingeriemerk Parfait lanceert een campagne waarin diversiteit centraal staat. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 11 september.

London Fashion Week voor het eerst bontvrij

De London Fashion Week (14 tot en met 18 september) is dit seizoen voor het eerst bontvrij. Dat maakt de British Fashion Council (BFC) bekend in een persbericht. Uit een enquête onder de deelnemende merken blijkt dat er geen bont is gebruikt voor de collecties die op de catwalk getoond zullen worden. Dat past in een trend. Burberry maakte vorige week nog bekend bont volledig in de ban te doen.

De enquête is onderdeel van BFC’s Positive Fashion-initiatief, een platform dat ‘best practices’ uit de mode-industrie wil aanmoedigen en ondersteunen. Het BFC stelt dat de resultaten een ‘culturele verandering’ weerspiegelen in de keuzes van modeontwerpers, internationale merken en consumenten. Met andere woorden: bont is uit de mode.

Parfait omarmt diversiteit met nieuwe lingeriecampagne

Diversiteit staat hoog op de agenda in de modebranche. Zo ook bij het plus size lingeriemerk Parfait. In de nieuwe campagne staan zes heel verschillende vrouwen centraal, die omarmen wat door de maatschappij vaak nog als ‘gebreken’ worden gezien. Zo zijn model en advocaat Drue Presta, die is geboren met een vorm van dwerggroei, en make-up artiest en spreker Tanesha Brown, die de huidaandoening vitiligo heeft, in de campagne te zien.

“In de huidige maatschappij is het zo makkelijk om jezelf voortdurend te vergelijken met anderen”, legt marketing- en social media coördinator Jesslynn Marquez aan nieuwssite Bustle uit. “We willen laten zien dat hét perfecte figuur niet bestaat. Deze campagne draait om het omarmen van wie je bent, zowel fysiek als mentaal. Schoonheid komt in vele vormen en maten.”

Verwachte omzetgroei bij Primark door uitbreiding winkelbestand

Primark verwacht in 2018 met 5,5 procent te plussen ten opzichte van 2017. Dat meldt Retailnews op basis van informatie van moederbedrijf Associated British Foods. In de eerste helft van het jaar had de kledingketen het nog zwaar door de ongewone weersomstandigheden in Noord-Europa, maar de verkoop van de najaarscollectie lijkt die achterstand meer dan goed te maken.

De stijging is vooral te danken aan de toegenomen verkoopruimte van Primark, die met vijftien nieuwe winkelopeningen met bijna een miljoen vierkante meter steeg. Daarmee komt het totale aantal vierkante winkelmeters uit op bijna vijftien miljoen vierkante meter. Het afgelopen jaar opende de keten vestigingen in Duitsland, Engeland en Nederland. Voor 2019 staan nog eens veertien nieuwe filialen gepland, waaronder een winkel in Hoog Catharijne Utrecht.

Adidas en Stella McCartney ontwerpen vegan Stan Smith sneakers

Na Reebok komt ook Adidas met veganistische schoenen. Het sportmerk heeft samen met de Britse ontwerper Stella McCartney een vegan versie gemaakt van een van zijn klassiekers: de Stan Smith sneaker.

Een paar jaar geleden kreeg McCartney een speciaal voor haar gemaakt paar Stan Smith sneakers cadeau, een verrassing van haar man en Adidas. “Het werd me meteen duidelijk dat je eigenlijk geen verschil zag tussen een echt leren paar en een paar van nepleer”, vertelt de ontwerper aan de Amerikaanse Vogue. “Ik begon na te denken over hoeveel dierenlevens gered konden worden als Stan Smith en Adidas leer en lijm op basis van niet-dierlijke materialen zouden gebruiken.”

Volgens McCartney is de ‘Stella Stan Smith’ een geweldige manier om een breed publiek aan te spreken en hen te laten zien dat je ook zonder leer een mooi product kunt maken. In uiterlijk verschilt de vegan sneaker – op de rood met blauwe band en het McCartney-logo op de hiel na – nauwelijks van het origineel. De schoenen hebben een winkelverkoopprijs van €250,- en zijn vanaf 10 september wereldwijd verkrijgbaar.