TOP

Loket aanvraag belastinguitstel heropend, Chasin’ wil internationaal uitbreiden en binnensteden lijden onder coronamaatregelen

Ondernemers kunnen tot 1 januari belastinguitstel aanvragen en jeanslabel Chasin’ wil uitbreiden naar negen landen. Verder: Fashion for Good Experience is officieel een museum. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 november.

Ondernemers kunnen tot 1 januari belastinguitstel aanvragen

Ondernemers die door de coronacrisis in zwaar weer verkeren, kunnen nog tot 1 januari 2021 uitstel van belastingen aanvragen. Dat is besloten vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën, schrijft Nu.nl. Het loket was op 1 oktober gesloten, maar wordt heropend nu opnieuw veel bedrijven geraakt worden door de aangescherpte maatregelen. Ondernemers die van die mogelijkheid gebruikmaken, krijgen maximaal drie jaar de tijd om hun schuld aan de fiscus af te lossen.

Chasin’ wil uitbreiden naar negen nieuwe landen

Het mannenmodemerk Chasin’, onderdeel van de Score Group, wil uitbreiden naar negen nieuwe landen, schrijft Retailtrends. Dat wil het merk doen via zowel online als met fysieke shop-in-shops in de landen Spanje, Italië, Polen, Tsjechië, Finland, Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk en Zweden. In eerste instantie start Chasin’ hier met verkoop via Zalando, vertelt ceo Frank Huisman. De eerste vier gaan dit jaar al live. Het jeanslabel groeide de afgelopen jaren sterk in Duitsland en heeft momenteel 200 shop-in-shops bij retailers. Uiteindelijk kunnen het er 450 worden, denkt Huisman. Voorlopig wil het merk geen monobrandstores openen.

Inretail: ‘Binnensteden lijden enorm onder coronamaatregelen’

Ondernemers in de binnensteden lijden enorm onder de coronamaatregelen, stelt In retail in een persbericht. In grote delen van de winkelstraat dreigt volgens de brancheorganisatie leegstand. In dertien grote binnensteden die Inretail analyseerde, is het economische verkeer nog maar een fractie van wat nodig is voor een florerende binnenstad.  Vorige week trokken ze 51 procent minder bezoekers. De omzet bleef liefst 54 procent achter vergeleken met dezelfde week in 2019. Van de dertien gemonitorde steden was in Maastricht de daling in bezoekers met 76 procent het hoogst en er werd 65 procent minder omzet genoteerd dan dezelfde week in 2019. Inretail hamert erop dat veilig winkelen in coronatijd topprioriteit blijft en pleit voor betere compensatieregelingen voor de branche.

Fashion for Good nu officieel een museum

De Fashion for Good Experience, ’s werelds eerste interactieve museum gericht op duurzame mode, mag zich vanaf deze maand officieel een museum noemen. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Het is namelijk geregistreerd bij het bij Stichting Museumregister en voldoet daarmee aan dezelfde landelijke normen als andere grote musea in Nederland. Albert Brenninkmeijer, de nieuwe bestuursvoorzitter van Stichting Fashion for Good: “We zijn ontzettend trots te mogen delen dat we nu officieel geregistreerd staan in het Museumregister. Het museum is een unieke, interactieve plek voor duurzame mode en dat onze educatieve collectie rondom innovaties hiermee ook meer erkenning krijgt, vinden we natuurlijk een fantastische ontwikkeling.” Het museum heeft sinds de opening meer dan 70.000 bezoekers mogen verwelkomen en heeft online een actieve ‘good fashion’ community gebouwd bestaande uit meer dan 115.000 volgers.

Omzetgroei voor Bol.com en Zalando

Bol.com en Zalando spinnen garen bij coronacrisis, zo blijkt uit hun kwartaalcijfers. Zo steeg bij Bol.com de omzet met maar liefst 45,6 procent. Die groei zal alleen maar toenemen nu veel consumenten door de coronacrisis vooral online winkelen. Dat is een reden voor Perry Sport om zich aan te sluiten bij Bol.com, zegt Renske Jansen, projectmanager Retail bij Sports Unlimited Retail (waarvan Perry Sport en Aktiesport deel uitmaken), schrijft Twinkle. “Als omnichannel retailer moet je daar zijn waar de klant is.” Moederbedrijf Ahold Delhaize schroeft de winstverwachting voor 2020 op, vanwege de sterke stijging van online verkopen. Zalando sluit het derde kwartaal af met een omzetstijging van 21,6 procent naar 1,8 miljard euro. Naar aanleiding van die positieve resultaten stelt ook de Duitse webgigant de verwachtingen voor 2020 bij en gaat uit van een omzetgroei tussen de 20 en 22 procent. Eerder ging de retailer uit van een groei tussen de 15 en 20 procent. Ook de winstverwachting werd aangescherpt, van tussen de 250 en 300 miljoen euro naar tussen de 375 en 425 miljoen euro.