TOP

Lois Jeans maakt comeback

Lois Jeans komt terug op de markt. Het jeansmerk, dat in de jaren zeventig en tachtig razend populair was, wordt vanaf de zomercollectie 2012 opnieuw gelanceerd in heel Europa, met een in Nederland ontworpen collectie.

Het van oorsprong Spaanse jeansmerk Lois Jeans is nooit helemaal weg geweest, maar werd sinds 2007 niet meer verkocht in Noord-Europa. Wel bleef het altijd actief in Spanje, Portugal en Midden-Amerika. Lois Jeans International in Eindhoven heeft onlangs de licentie verworven en gaat het merk wereldwijd opnieuw op de markt brengen, met een collectie voor mannen en vrouwen.

Te beginnen bij Directeur Michael Blankenstein (voorheen Wrangler en Diesel): “Het is een bewuste keuze om met Nederland te beginnen, omdat ons land toonaangevend is in denim. De nieuwe collectie wordt ook in Nederland ontworpen. Nederland is altijd een belangrijk land geweest voor Lois; het grote internationale succes is bijvoorbeeld hier begonnen.”

Iconen
In 2012 bestaat Lois precies 50 jaar, een mooier moment voor een relaunch lijkt er niet te zijn. Het retrogevoel komt in de nieuwe collectie terug, maar wel vertaald op een moderne manier. “We proberen die iconen van de jaren zeventig en tachtig te vertalen naar de moderne tijd. Ook de stier, bekend van het logo, komt terug in de graphics en labels. Maar we zullen natuurlijk ook de trends volgen.

Onder dertigplussers is Lois nog steeds een heel bekend merk, maar mensen onder de 30 kennen Lois niet, voor hen is het een nieuw merk. In Spanje en Portugal wordt nu nog een eigen collectie verkocht, maar dat gaan we stap voor stap met elkaar in lijn brengen.”

Authentiek
Lois Jeans begint met de verkoop in de Benelux en Scandinavië, gevolgd door Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “We willen jaar op jaar uitbreiden. Maar eerst willen we de collectie goed neerzetten. We hebben niet zo’n haast, we hoeven niet morgen in 300 winkels te liggen.” De prijs van een jeans ligt tussen 80 en 120 euro.

“We zijn een van de authentieke merken, maar komen niet met onbetaalbare prijzen, zoals je vaak ziet”, legt Blankenstein uit. “We willen ons ook onderscheiden met een hoge marge van 3.3 voor de winkelier. Juist omdat we niet zelf willen gaan retailen, richten we ons op partnerships met winkeliers. We zullen kiezen voor jeansspecialisten, met name de ondernemers die gevoel hebben met het merk en de tijd om ermee te werken.”