TOP

Lego 2.0

Trendforecaster Jan Agelink spotte voor Textilia deze week weer een nieuwe trend: Lego 2.0. Het merk heeft zichzelf weer opnieuw uitgevonden.

Lego is een goed voorbeeld van een merk dat zichzelf blijft uitvinden. Steeds opnieuw – met min of meer hetzelfde design – zoeken én vinden ze de aansluiting met de actuele tijdgeest. Dat doen ze al sinds het oprichtingsjaar 1916 in Billund, Denemarken. En met de simpele maar zoals nu blijkt tijdloze uitdrukking ‘LEg GOdt’, oftewel Deens voor ‘speel goed’.

De wereld bestaat meer en meer uit bits en bytes, en daarbij lijkt Lego zich steeds beter te voelen. Zeker nu het spelen van spelletjes ook een waardevolle kant in onze 2.0 samenleving heeft gekregen.

Lego-taal

Met hun nieuwe reclamecampagne laat Lego zien dat ze middenin de huidige popcultuur staan. Alleen al door middel van hun blokjes laten ze tal van iconische stripkarakters zien, die er door hun pixelachtige karakter supergoed uitzien. Het is spel om de karakters in de blokjes te ‘ontdekken’ en om te zien hoe leuk een ‘minder is meer-effect’ kan zijn.

Lego daltons

Lego-kalender

Een Brits designbureau, Vitamins, heeft Lego op een weer heel andere manier toegepast. Het bureaau gebruikt de Lego als fysieke tijdblokjes, om een werkagenda met elkaar bij te houden. Dit concept hebben ze vervolgens gedeeld met de wereld zodat wij allemaal een legoagenda kunnen hebben. Goed ook dat we die tegelijkertijd in de ‘echte’ wereld en digitaal kunnen gebruiken.

Lego-film

En dan is daar sinds kort natuurlijk de allereerste Lego-film! En het ziet er naar uit dat het een behoorlijke BLOKbuster is. Niet alleen de figuurtjes zijn in de Lego-fabriek vervaardigd, maar het hele landschap is met Lego-blokjes gebouwd.