TOP

LaDress breidt uit met jeans: “Comfortabel, tijdloos en voor iedereen.”

Toen Simone van Trojen LaDress 18 jaar geleden startte, was ze op zoek naar het perfecte jurkje dat je altijd aan kan: naar je werk, als je thuiskomt en als je uitgaat. LaDress is inmiddels uitgegroeid tot een allround fashion label met naast jurken ook kleurrijke pakken, tops, broeken, truien en meer. Het uitgangspunt van deze items: ze zijn tijdloos en je kunt ze zowel up- als down-dressen. Wat nog ontbrak in de collectie was een goeie jeans. LaDenim is geboren! Textilia sprak founder en mede-eigenaar Simone over de nieuwe toevoeging aan de collectie, het geheim achter het succes van LaDress en haar blik op vernieuwing.

Beeld: LaDress

Jullie hebben de collectie uitgebreid! Met de komst van LaDenim zijn er nu jeans in twee modellen beschikbaar: de Madelin (een klassieke bootcut) en de Marisol (loose fit). Hoe is dit idee tot stand gekomen?

“Ik miste gewoon heel erg een jeans in onze collectie. Ik draag eigenlijk elke dag LaDress, en soms heb je gewoon zin in een spijkerbroek. Wel vond ik het heel belangrijk dat zij aan onze ‘voorwaarden’ voldeed, namelijk een broek die comfortabel zit – lees: stretch! – tijdloos en leeftijdloos is. We hebben twee modellen ontwikkeld, en één daarvan draag ik nu. Mijn dochter heeft haar vandaag ook aan, en combineert hem weer heel anders. Dat vind ik zo leuk om te zien, dat vrouwen van alle leeftijden de broek weer anders dragen. Dat werkt heel inspirerend. In de toekomst willen we LaDenim dan ook zeker gaan uitbreiden.” 


Wat is het geheim achter het succes van LaDress denk je?

“Wat we doen, doen we met heel veel liefde, tijd en aandacht. Het merendeel van de patronen in onze collectie wordt echt met de hand gemaakt. We gebruiken mooie stoffen en je kunt eindeloos combineren, zodat je – net als ik dus doe – iedere dag LaDress kunt dragen. Klanten blijven terugkomen, dus ik denk dat daar een deel van het succes in zit. Ook zijn we heel erg bezig met: wat wil jij als consument? Wat willen vrouwen dragen? We praten veel met onze klanten. Onze basis ligt bij online verkoop, maar we hebben ook een reizende pop-up boutique en een showroom. Hier kunnen vrouwen langskomen om de kleding te passen. Echt alle leeftijden komen voorbij, dat is heel leuk om te zien.” 

Je bent nu ongeveer 18 jaar ondernemer in de mode, wat is de grootste les die je hebt geleerd?

“Ik kan je vertellen, ik heb ontzettend veel geleerd. Dat Rome niet in 1 dag is gebouwd is bijvoorbeeld. Sommige dingen hebben tijd nodig, en het is hard werken. Soms vallen dingen tegen, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik heb echt geleerd om veerkrachtig te zijn. Wat ik ook wil benoemen, is dat ik nu hele fijne zakelijke partners heb. Ik geef iedereen altijd mee dat het heel fijn is om de tegenslagen samen te ondergaan, maar vooral: niks is leuker dan samen successen te kunnen vieren. Een andere les die ik heb geleerd, is dat je je moet focussen. Je kan niet alles tegelijk willen. Ik geloof in de true north, een soort ‘driehoek’ aan vragen die je jezelf stelt. Aan de ene kant: wat wil je? Aan de andere kant: wat kan je? De derde kant: waar heeft de wereld wat aan? Dit gedachtegoed zit altijd in mijn hoofd.” 

Doen jullie trouwens aan wholesale, en zo niet; is dat een bewuste keuze?

“Nee, we bieden onze kleding echt alleen online aan, in onze showroom en in onze pop-up boutique. We vinden het heel belangrijk om ons eigen ritme te kunnen blijven volgen. We hebben wel dingen geprobeerd hoor, met samenwerkingen en zo. Dat was heel leuk, maar met het bedrijf dat wij zijn en hoe we dat doen, is dit wat ons het beste past en wat ook het beste werkt.”


Hoe kijk jij naar de huidige ontwikkelingen in de modebranche? Wat valt je op? 

“Daar zijn we niet zo mee bezig. We concentreren ons heel erg op wat wij doen. Wat wij maken. We groeien gestaag, en daar ben ik blij mee.” 

Hoe zorg je ervoor dat je vernieuwend blijft, zowel als ondernemer als met het merk?

“Blijven luisteren, blijven praten, zeker ook met andere generaties. Proberen aan te voelen wat vrouwen willen. We vernieuwen door ons te laten inspireren tijdens reizen, door te lezen. Door de ruimte te nemen om om je heen te blijven kijken. Ook gaan we regelmatig naar beurzen zoals Première Vision.”  


Hoe gaan jullie eigenlijk om met het aspect duurzaamheid? 

“Duurzaamheid heeft altijd al heel hoog bij ons in het vaandel gestaan. We staan in nauw contact met onze producenten en gaan er vaak ook zelf naartoe. We produceren duurzaam, en zoals ik al aangaf proberen we altijd tijdloze items te maken, zoals een wasbaar pak waar je heel lang mee kan doen. Onze directie bestaat uit drie personen, en één van ons heeft ‘sustainability’ ook in haar directe pakket. We proberen ook altijd transparant te zijn in ons productieproces. Onze stoffen komen onder meer uit Italië, Frankrijk en Spanje. Bijna alles wordt geproduceerd in de Europese Unie.”

Tot slot: waar staat LaDress over vijf jaar?

“Dat is grappig, toevallig gaan we in juni met elkaar op pad om hierover te praten. Natuurlijk loopt alles altijd net anders dan je denkt, maar ik hoop dat we het merk LaDress zo kunnen uitbouwen dat we nog veel meer vrouwen blij maken. Dit met een inspirerend team dat de ruimte krijgt zich te ontwikkelen, en binnen een bedrijf waar iedereen ook graag werkt.” 

Zouden jullie in de toekomst misschien ook willen uitbreiden met kleding voor de man? 

“Voor nu zeg ik nee, maar ik zei vroeger ook dat ik nooit iets anders dan jurken zou doen, en kijk waar we nu staan. Ik zeg dus nooit nooit, maar het is niet iets wat op korte termijn op de planning staat!”

Benieuwd naar LaDenim? Check de modellen hier!