TOP

Nieuwsoverzicht: Stitching Stories opent pop-up: upcycled & recycled fashion in Amsterdam, De industriële Kromhouthal in Amsterdam Noord stond afgelopen weekend geheel in het teken van sneakers, Fabulous Fungi X Abelone Wilhelmsen en meer

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Stitching Stories

Stitching Stories opent pop-up: upcycled & recycled fashion in Amsterdam

Het Nederlandse modelabel Stitching Stories presenteert een unieke pop-up ervaring bij Waterkant Amsterdam. Deze tijdelijke winkel biedt niet alleen exclusieve kledingstukken en accessoires, maar ook een kijkje achter de schermen bij een duurzaam en maatschappelijk verantwoord modelabel. Het door Carmen Luijt en Guillermo Ware opgerichte Stitching Stories combineert mode met storytelling en duurzaamheid. Elk kledingstuk in hun collectie heeft een eigen verhaal, doordrenkt in de stoffen en ontwerpen. Door vintage materialen te gebruiken en samen te werken met impact ateliers geeft het merk niet alleen kleding een nieuw leven, maar biedt het ook kansen voor mensen om te re-integreren in de samenleving. Bezoekers kunnen ook deelnemen aan creatieve workshops, zoals de ‘Design your own Bucket Hat’ workshop. Ontdek de bijzondere collectie van Stitching Stories en ervaar een nieuwe kijk op mode. Van 5 tot en met 9 juni is de pop-up winkel te vinden bij Waterkant Amsterdam.

De industriële Kromhouthal in Amsterdam Noord stond afgelopen weekend geheel in het teken van sneakers

Een korte introductie, voor het geval dat nodig is: Sneakerness is een wereldwijd evenement dat een weekend organiseert waarbij de grootste sneaker sellers en verzamelaars samenkomen en sneakers kunnen (ver)kopen. Van gehypte releases tot aan vintage silhouetten en een heuse nieuwe limited Sneakerness x FILA-sneaker: het was allemaal te vinden bij SneakernessAmsterdam 2024. Naast sneakers kon je bij de stands ook kleding (in)kopen, workshops volgens en – bijvoorbeeld – je sneakers laten cleanen door merken als Crep (Textilia’s Gina maakte gebruik van deze service!). What else? Gedurende het event kon je op de foto in de photobooth, bij diverse kraampjes streetfood halen, draaide er dj’s en waren er verschillende talks met iconen uit de sneakerwereld. Zo sprak Eben Badu van The New Originals over hoe online communities en technologie zijn creativiteit vooruithelpen… “Probeer online zoveel mogelijk inspiratie te verzamelen. Je weet nooit wanneer dat van pas komt. Er zijn foto’s die ik tien jaar geleden heb opgeslagen, die nu pas op hun plek vallen.” Waarom team Textilia erbij was? “Easy, de sneakercultuur is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van streetstyle en mode, maar de laatste jaren lijkt de interesse in sneakers te zijn gegroeid. Hoog tijd voor een deep dive in de cultuur die de sneaker vandaag de dag met zich meebrengt”, aldus onze hoofdredacteur. Wil je graag meer lezen over het event? Wij spraken in aanloop naar Sneakerness Amsterdam 2024 CO-CEO Matthijs van der Meulen over de start en de verdere plannen. Tune in!

Fabulous Fungi X Abelone Wilhelmsen

De Deense modeontwerpster Abelone Wilhelmsen en duurzame innovator Fabulous Fungi hebben samen het CRYSTAL CORAL sweatshirt gelanceerd. Een limited edition, genderneutrale trui die slow fashion en duurzaamheid combineert. Het Rotterdamse Fabulous Fungi gebruikt schimmels om pigmenten te extraheren voor textielverf, wat waterverbruik vermindert en schadelijke chemicaliën elimineert. Het CRYSTAL CORAL sweatshirt, gemaakt van biologisch katoen en geverfd met deze schimmelgebaseerde pigmenten, wordt geproduceerd in Portugal. De pre-sale biedt 50 sweatshirts voor €219,- (een korting van €30,- op de uiteindelijke prijs van €249,-). Wereldwijd kunnen klanten deze unieke samenwerking en duurzame mode ondersteunen. Kopers worden uitgenodigd voor een exclusief evenement in september 2024 bij BlueCity Lab in Rotterdam, om de lancering te vieren en voor een eerste blik op toekomstige ontwerpen van Abelone Wilhelmsen, geverfd met de innovatieve pigmenten van Fabulous Fungi.

Jeroen Bennink benoemd tot International Salesmanager bij Bos Group International

Het in Weert gevestigde Bos Group International heeft Jeroen Bennink aangesteld als hun nieuwe International Salesmanager. Bennink zal verantwoordelijk zijn voor de verkoop van de merken Australian Footwear, Filmore en Maruti Footwear, zowel nationaal als internationaal. Jeroen brengt waardevolle expertise naar Bos Group International dankzij zijn uitgebreide ervaring in de schoenenindustrie, opgedaan bij onder andere Bjorn Borg, G-Star en Cruyff. Ruben Bos, de eigenaar en managing director kijkt uit naar de samenwerking: “We zijn verheugd om met Jeroen te werken. Samen met de bestaande teams van onze schoenmerken streven we ernaar om zowel nationaal als internationaal te groeien. Met de toevoeging van Jeroen geloven we dat we de aanzienlijke vooruitgangen die we hebben geboekt op het gebied van productontwikkeling en marketing kunnen omzetten in groei.” De Bos Group International, opgericht in 1934 als producent van bouwmaterialen en later uitgebreid naar de sport-, mode- en lifestyle-segmenten, heeft diverse schoenenmerken in zijn portfolio, waaronder Australian footwear en Scotch & Soda. Ook beheert het bedrijf negen Skechers franchise winkels en is het actief in de sport- en vrijetijdssector met merken als Babolat en Australian Sportswear.