TOP

Label to Watch: Newd *

Stevie Vos en Mareille Schouten kregen tijdens het backpacken door India het idee om een aantal zomerse mannenpakken met prints maken. Toen Stevie de pakken droeg, kreeg hij zoveel positieve reacties, dat de twee besloten om na hun terugkeer dit idee om te zetten tot een modelabel.

Afgelopen vrijdag is de eerste serie Newd-pakken, genaamd Tall King, gelanceerd in Amsterdam. Textilia sprak met Mareille Schouten, een van de oprichters van dit nieuwe merk.

Hoe is Newd ontstaan?

“Stevie had tijdens onze reis in India geen kleding meer om aan te trekken, dus besloten we daar verschillende pakken te laten maken, bestaande uit shorts en overhemd met korte mouwen met opvallende monochrome prints. Hierdoor lokten de outfits veel reacties uit. Iedereen die ons zag, wilde een praatje met ons maken. En omdat we daar een slechte internetverbinding hadden, was het een goede manier om af te kicken van onze smartphones en eindelijk eens écht te communiceren met mensen. Dat beviel ons zo goed, dat we besloten dat idee mee naar huis te nemen.”

Newd Studios - 2

En hoe hebben jullie het precies aangepakt?

“Eenmaal in Nederland hebben we verschillende kunstenaars benaderd om een print voor ons te ontwerpen. Voor deze eerste collectie zijn dat Steven van Lummel en Tim Mastik geworden. Die hebben mooie prints met het thema ‘communicatie’ ontwikkeld. Daarna zijn we op zoek gegaan naar geschikte fabrikanten. We wilden natuurlijk het liefst in India produceren, maar het bleek toch lastig om daar kleine oplages te laten maken. Uiteindelijk vonden we een producent in Istanbul die eerst 175 stuks per pak kon maken. Het resultaat is een mini-collectie van drie verschillende pakken. De prijzen zijn ook zodanig, per pak €129,- en per enkele stuk €69,-, dat je ze alledrie kunt aanschaffen en door ze met elkaar te mixen uiteindelijk negen verschillende outfits kunt creëren.”

Newd Studios - 9
Waar verwijst de naam eigenlijk naar?

“Het is een samenvoeging van de woorden ‘nude’ en ‘new’. We kwamen erop doordat we gingen nadenken over het begrip communicatie. Vaak voel je je heel kwetsbaar, naakt als je voor het eerst met iemand voor het eerst praat. We willen juist overbrengen dat het leuk kan zijn om fysiek contact te hebben met onbekende mensen. Onze boodschap moet vooral de jeugd van tegenwoordig bereiken: kijk wat minder vaak op je smartphone en ga eens echte gesprekken aan met mensen.”

Hoe zien jullie de toekomst?

 “We verkopen nu in onze popup-winkel aan de Van Baerlestraat en via onze webshop. Daarnaast zouden we graag in conceptstores als Hutspot willen hangen. En als dit concept aanslaat, hebben we alweer nieuwe printjes klaarliggen voor een reeks nieuwe pakken. Verder hebben we plannen om dit concept toe te passen op andersoortige producten zoals sneakers, bikini’s en joggingpakken. Het zou leuk zijn als ons merk aanslaat, maar we hebben vooral één droom: de wereld weer in echt contact met elkaar brengen.”