TOP

Kwart Nederlanders vindt steun tijdens Pride ‘schijnheilig’, omzetgroei voor DHL en G-Star Raw en Henk Schiffmacher werken samen

DHL ziet de omzet stijgen, een kwart van de ondervraagde Nederlanders vindt plotselinge steun van retail voor LGBTQ+ schijnheilig en G-Star RAW en Henk Schiffmacher lanceren een salopette. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 augustus.

Hoofdfoto: The Hague Fashion Week / Michelangelo Winklaar

Omzet DHL 22 procent hoger

DHL heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de resultaten sterk verbeterd. De omzet van het vervoerbedrijf lag in deze periode ruim 22 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet kwam daarmee uit op 19,5 miljard euro tegenover 15,9 miljard in 2020. Dat meldt Retailtrends vrijdag. De nettowinst bedroeg 1,3 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om 525 miljoen euro winst. Het succes heeft het vervoerbedrijf te danken aan de sterk groeiende vraag naar e-commerce en het aantrekken van de wereldhandel. Begin dit jaar kwam het vervoerbedrijf nog met extra DHL-punten in 250 HEMA-winkels. Deze extra punten waren nodig omdat er sinds de lockdown extreem veel online werd besteld, aldus de bedrijven.

Kwart ondervraagde Nederlanders vindt steun retail voor LGBTQ+ community tijdens Pride ‘schijnheilig’

Retail- en horecaondernemers die ineens tijdens Pride laten zien dat ze de LGBTQ+ community steunen, worden door bijna een kwart van de Nederlanders gezien als schijnheilig. Dat blijkt uit onderzoek onder 1127 consumenten uitgevoerd door retailsoftwarebedrijf Lightspeed. Dat meldt De Ondernemer. Eén op de tien vindt dat er eigenlijk het hele jaar door aandacht zou moeten zijn voor LHBTQ+ kwesties. Volgens de ondervraagde Nederlanders is het ook zeer belangrijk dat retailers en horecaondernemers tijdens de Pride-week extra aandacht besteden aan de LGBTQ+ community. Met name doneren aan een non-profit organisatie in die hoek (23 procent), het opstellen van advertentiecampagnes met duidelijke support-statements (23 procent) en het versieren van het interieur in Pride-kleuren (22 procent) worden gewaardeerd. Omdat niet iedereen zichzelf kan zijn blijft Pride een belangrijk initiatief, vindt bijna een derde van de ondervraagde Nederlanders. Een even grote groep vindt het allemaal prima, maar heeft er zelf weinig mee.

Credit: C&A

G-Star Raw en Henk Schiffmacher lanceren salopette

Tatoeerder Henk Schiffmacher en jeansmerk G-Star Raw hebben samen een limited edition denim salopette uitgebracht, aldus Marketingtribune. Het ontwerp is gebaseerd op de salopettes die Schiffmacher zelf draagt en op zijn tatoeages. De stiksels zijn geïnspireerd op de tatoeages op Schiffmachers benen. Een houten kruisje met een schedel die de kunstenaar vond in Mexico, was de inspiratiebron voor het ontwerp van de visuele handtekening van de kunstenaar. De salopette heeft slijtplekken die ook op oude salopettes van Schiffmacher zichtbaar zijn. Daarnaast zijn extra stukken denim aangebracht ter versteviging. De tatoeerder zegt hier zelf over: “Ik draag dagelijks een salopette. Het kledingstuk geeft letterlijk ruimte om je vrij te bewegen en zo je professie uit te oefenen. De oorsprong van de salopette ligt dan ook in werkmanskleding en past bij het ambacht dat ik uitvoer. Daarbij, denim vormt zich naar het lichaam. Daardoor voelt het steeds meer aan als een tweede huid. Ik draag ze tot op de draad.”

Mode- en schoenenwinkels plussen voor vierde maand op rij

Moderetailers zagen hun omzet met 21 procent toenemen en schoenen- en lederwarenzaken plusten met 22 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Een jaar eerder schreven beide sectoren in de nasleep van de eerste lockdown in die maand nog rode cijfers. Het consumentenvertrouwen was met -27 toen ook een stuk lager dan nu met -3. De omzet van kleding- en schoenwinkels was ook hoger dan in juni 2019. De totale detailhandel zette 6 procent meer om, non-foodwinkels plusten met 8 procent. Ook het online kanaal liet groeicijfers zien. Webwinkels (pure players) zagen de verkopen met 15 procent toenemen, multichannel retailers verkochten online 20 procent meer. Toch zijn mode- en schoenenwinkels ondanks de recente positieve resultaten de klap van de lockdown nog niet te boven. Dat concludeert ABN Amro in de nieuwste Stand van retail (juli 2021), op basis van cijfers van het CBS en eigen transactiedata. Kledingwinkels komen over januari tot en met mei 2021 uit op een omzetdaling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, schoenen- en lederwarenzaken op een min van 4 procent (de cijfers van juni zijn hierin nog niet meegenomen, red.). Daarmee doen de sectoren het wel beter dan de totale non-foodsector, die de omzet met 9 procent zag krimpen.

Jut & Jul ontwerpen collectie met #glitziegal

Stylingduo Jut & Jul en influencer Glitziegal lanceren de Be Extra-Ordinary- collectie tijdens Pride 2021. “Wij zijn niet in een hokje te plaatsen en dat geldt voor #glitziegal net zo”, aldus het modemerk in een persbericht. “We vinden het belangrijk dat iedereen in z’n eigen kracht komt te staan en zijn/haar/hen unieke zelf kan zijn. Als trotse supporters en members van de LGBTQI+ familie vonden we dat er iets speciaals moest gebeuren. Het design op de T-shirts en de jasjes straalt, wat ons betreft, vrijheid uit. Een alpaca is in onze ogen een levend voorbeeld van hoe we in de wereld met elkaar zouden moeten omgaan. Ze zijn lief, vredelievend, zachtaardig en nieuwsgierig naar anderen. Niet alleen naar hun soortgenoten, maar naar alles en iedereen met een goede energie. Daarnaast is een dag op een alpaca-farm een droom die uitkomt!” De collectie bestaat uit T-shirts in kleuren uit de LGBTQI+ vlag. Naast de T-shirts zijn er ook limited handpainted denim jackets gemaakt door #glitziegal. Tien procent van de opbrengsten van de T-shirts gaan naar stichting Pride. De opbrengst wordt besteed aan het inhoudelijke Pride-programma in 2022.

Credit: Jut & Jul

Modeontwerper Michelangelo Winklaar ontwerpt ‘aanraakbare’ mode

Ter ere van The Hague Fashionweek organiseert Escher in Het Paleis van 14 oktober 2021 t/m 9 januari 2022 een tentoonstelling met aanraakbare mode van de Nederlands-Curaçaose ontwerper Michelangelo Winklaar. Geïnspireerd door zijn slechtziende moeder ontwikkelde Winklaar een experimentele expositie waarbij hij blinden en slechtzienden een modecollectie laat ervaren door middel van tast. Waar een modecollectie in een museum normaliter vooral niet aangeraakt mag worden, nodigt Winklaar het publiek uit hun tastzin te gebruiken. De tentoonstelling, geïnspireerd door Paleis Lange Voorhout en M.C. Escher, sluit aan bij de missie van Escher in Het Paleis om actief inclusief te zijn voor doelgroepen die wellicht minder geneigd zijn een museum te bezoeken. Niet alleen blinde en slechtziende bezoekers zullen van Winklaars collectie kunnen genieten, ook ziende bezoekers krijgen de kans om mode op een geheel nieuwe manier te ontdekken.

Fashion for Good lanceert audiotour

Het duurzame modemuseum Fashion for Good heeft een audiotour ontwikkeld waarbij de rol van mode in de maatschappij en cultuur kan worden ontdekt door bezoekers. Dat houdt in: de verhalen achter de kleding die we dragen en de mensen die ze maken, de materialen van de toekomst en hoe we met kleding een positieve impact kunnen maken op onze planeet. De Nederlandse rapper Dio is verantwoordelijk voor het inspreken van de audiotoer en deelt zijn zeven beste duurzame modetips met bezoekers.

Credit: Michelangelo Winklaar/Escher in het Paleis. Foto: Vincent Kos