TOP

Komono: ‘Wij geloven in toegankelijke luxe’

De trendy brillen en horloges van het Belgische Komono zijn in veel Nederlandse modewinkels een welkome toevoeging. De ambities reiken verder, vertelt mede-eigenaar Anton Janssens voorafgaand aan de officiële opening van de onlangs geopende Amsterdamse flagshipstore: “Ik heb het gevoel dat we nu pas echt beginnen.”

In november opende Komono een flagshipstore aan de Elandsgracht in Amsterdam. Het is het vierde vlaggenschip van het Belgische brillen- en horlogelabel, na Antwerpen, Brussel en Tokio.

De Amsterdamse winkel is pas een aantal weken open, hoe zijn de eerste reacties?

Anton Janssens, mede-oprichter- en eigenaar: “Men moet de winkel natuurlijk nog leren kennen, maar vooralsnog zijn de reacties superpositief. Komono is inmiddels relatief bekend in Nederland doordat we in veel modewinkels liggen. Waar er in veel zaken een selectie ligt van onze producten, kunnen mensen nu meer facetten van de collectie ontdekken. Deze winkel is als een ‘Komono-universum’ waar je alle items – en de esthetiek daarom heen – kan zien en voelen.”

Bestaat de ambitie om meer winkels te openen?

“Absoluut. Twee weken geleden hebben we een vestiging in Tokio geopend. Bogota in Colombia en het Taiwanese Taipei volgen ook snel. In die landen hebben we goede partnerships, vandaar. Er lopen enorm veel internationale projecten. Volgend jaar willen we bijvoorbeeld winkels openen in veel modesteden als Parijs, Milaan, Kopenhagen en Berlijn. We zijn een echt modemerk, dus we horen in steden die volop fashion en inspiratie ademen.”

Hoe gaat het met Komono in Nederland?

“We worden op dit moment verkocht bij zo’n 200 moderetailers, dat gaat erg goed. We blijven als merk in beweging, door vaak te vernieuwen. Zoals dat gaat in de mode. Retailers zien dat ook en zijn daar duidelijk blij mee. Zeker gezien ons prijspunt, een gemiddelde bril kost rond de 100 euro. We leveren items die men vrij makkelijk meepakt. Daarnaast groeien we ook snel in de optische- en horlogemarkt. In één jaar tijd ligt Komono wereldwijd bij duizend opticiëns. Ook daar laten we zien dat luxe niet per definitie prijsgerelateerd hoeft te zijn. Sowieso zit in het hele brillenverhaal enorme groei.”

Wat is de kracht van Komono?

“We geloven in toegankelijke luxe. Exclusiviteit wordt vaak gekoppeld aan elitaire standaarden. Ten onrechte, laten wij met Komono zien. Luxe gaat wat ons betreft meer over een gevoel dan over een prijs. Onze brillen kosten niet al teveel en toch laten we geen detail ongemoeid. Elk onderdeel van het acetaat en van de schroefjes ontwikkelen we zelf. Zelfs onze brillendoekjes geven een premium gevoel, net als onze mooie fotoshoots.”

Hoe lukt het jullie de prijzen relatief laag te houden?

“Door bewuste keuzes te maken. In productie en marketing bijvoorbeeld. We produceren in China en hebben daar veel tijd doorgebracht om de juiste producenten te vinden. Zij fabriceren onze collecties tegen scherpe prijzen, maar we zijn heel ‘fier’ op de constante kwaliteit die zij leveren. Daarnaast communiceren we veelal via social media met het grote publiek, in plaats van met billboards of andere grote marketingcampagnes.”  

En hoe blijven jullie actueel?

“We blijven zoeken naar innovatie. Dat zit in ons DNA. We zetten elke keer weer opnieuw stappen, zoals ook grote ontwerpers dat doen. Alleen werken wij aan een succesvol commercieel verhaal. Vroeger kon je misschien eens in de zoveel tijd een goed idee hebben. Nu moet je continu bijblijven.”

Onlangs won Komono een Belgian Fashion Award voor ‘Entrepreneur of the Year’. Hoe voelt dat?

“Als een geweldige erkenning van het merk. Het is de vakjury niet ontgaan dat we al acht jaar lang steeds onze grenzen verleggen. Ze hebben ons gekozen boven alle mogelijke merken. En dan sta je opeens op het podium met toppers als Dries van Noten en Raf Simons en met modemensen van over de hele wereld als publiek. We zijn ontzettend blij met deze prijs, want onze Antwerpse roots is erg belangrijk voor ons.”

Wat is jouw persoonlijke favoriet in de collectie?

“Voor dit najaar de Orson Midnight, een horlogemodel met een zevenhoekige vorm dat is geïnspireerd door een trip naar IJsland, waar we het Noorderlicht zagen. Alles zit erin waar Komono voor staat: hij is uniek en toegankelijk tegelijk. Voor de zomer van 2018 is de marine brillencollectie favoriet, met modellen die zijn uitgevoerd in stainless steel en platte glazen in felblauw. Voor najaar 2018/2019 brengen we fijn minimalistisch design, dun uitgevoerde monturen met focus op felgekleurde glazen. En horloges in een meer vierkante stijl.”

2018 wordt het jaar van Komono, omdat…?

“We een nog groter publiek gaan bereiken. We hebben enorm grote plannen, waar ik nog niet al teveel over kan zeggen. In ieder geval gaan we grenzen verleggen op het gebied van retailexpansie en daarnaast gaan we voor partnerships met key-accounts. ‘The sky is de limit’ als het om onze ambities gaat. Eigenlijk heb ik het gevoel dat we nu pas echt beginnen.”

Zo ziet de nieuwe Amsterdamse Komono flagshipstore eruit:

Komono 2

Komono 3

Komono 4

Komono 5

Komono 6

Komono 7

Komono 1

Komono 8

Komono 9