TOP

Kleine Fabriek 13: saamhorigheid na een moeilijk seizoen

Als er een woord de sfeer tijdens Kleine Fabriek op 3 en 4 juli 2011 goed weergaf, is het wel saamhorigheid. Na een moeilijk verkoopseizoen lijken leveranciers en winkeliers elkaar te hebben gevonden.

Het gros van de standhouders spreekt over een voorzichtige, maar wel positieve stemming. Michelle Bronkhorst van het accessoirelabel Photolab (gepersonaliseerde sieraden en tassen) vindt het op zondag vrij rustig op de beursvloer. Nico Vreugdenhil van Blue Rebel zag opvallend veel Duitse inkopers: “We hebben 25 nieuwe aanvragen genoteerd.” De Belgische Karen Segers van het kinderbasiclabel Mambotango weet waarom er in elk geval minder Belgen zijn: “Op 1 juli is bij ons de solden begonnen. Winkeliers hebben hun handen vol op de eigen winkelvloer.”

Hans Busser staat met zijn merken Wheat (Denemarken) en 3Pommes (Frankrijk) voor het eerst op Kleine Fabriek. Het loopt zondag tegen het middaguur als hij vertelt dat inkopers zich op de eerste ochtend vooral aan het oriënteren zijn. Busser: “Ik zie dat ook als functie van deze beurs. Met een brede collectie ben je toch al snel twee uur bezig per order en dan zou ik andere klanten niet te woord kunnen staan. Ik wil hier vooral afspraken kunnen maken met klanten.”

Primeurs

Een verrassing was de aanwezigheid van Didi. De modeketen van moederbedrijf Coltex overweegt om de meisjeslijn van het label nu ook aan zelfstandige kinderkledingzaken aan te bieden. Petra van der Vooren, verantwoordelijk voor marketing en pr bij Didi: “Onze eigen filialen zijn vooral in de grotere plaatsen te vinden. Afhankelijk van de ontvangst op Kleine Fabriek gaan we beslissen of we de meisjeslijn daadwerkelijk als groothandelsmerk gaan aanbieden. We zullen wel selectief blijven in onze distributie.”

Nog een primeur was de lancering van de meisjeslijn van Supertrash. De stand trok vrijwel doorlopend nieuwsgierigen en waarschijnlijk zowel inkopers als leveranciers en stylisten. De stijl van de meisjeslijn blijkt een mix van dameskleding van de grote designers en lieve meisjeskleren: een beetje a la Zara en Mango dus.

Moeilijk seizoen

Het is voor winkeliers een moeilijk verkoopseizoen geweest. Ton van Bussel, winkelier van Bussel by Centro in Twello en agent bij Eurobrands/Vasa International merkte dat ondernemers het afgelopen seizoen moeite hadden klanten in de winkel te krijgen. “Als agent kwam ik afgelopen seizoen soms in kinderwinkels waar het midden op de dag doodstil bleef. Maar het is ook grillig. Ik heb in de maand juni in mijn eigen winkel al zes winterjassen verkocht.”

Ook Stephane Ashby maakte het verkoopseizoen van twee kanten mee. Als agent (Coolkids Agency vertegenwoordigt Derhy Kids en Metro Kids ) heeft hij geen klantenverlies door faillissementen of sluitingen meegemaakt: “Maar we moeten er wel heel hard voor werken en zijn fulltime onderweg. Als winkelier (Coolkids in Soest verkoopt ondermeer Scotch) weet ik dat service en persoonlijk contact met je leveranciers nu belangrijker zijn dan ooit.”

Andere standhouders delen deze mening. Een veelgehoorde opmerking onder leveranciers en standhouders was dan ook dat het komend seizoen er een moet worden van samenwerking en saamhorigheid.