TOP

Klantenbinder: Van Westen mannenmode verhoogt omzet door selfie-actie*

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Van Westen mannenmode bedacht een slimme selfie-actie.

Al meer dan 90 jaar voorziet Van Westen mannenmode in het Zeeuwse Zaamslag mannen in de regio van casual kleding, formal wear en trouwpakken. Die laatste markt is seizoensgebonden en de doelgroep – over het algemeen jonge mensen – moeilijk te bereiken, zegt eigenaar Johan van Westen, die de winkel samen met zijn broer Peter runt. “Via de traditionele kanalen, zoals printadvertenties, bereiken we deze doelgroep niet meer. Daarom hebben we besloten om in samenwerking met ons social media bureau Eazier een Facebook-actie op te zetten.”

Selfie op Zeeuwse locatie

Eazier – social media bureau en ontwikkelaar van speciale hashtag software – filterde jonge stellen met trouwplannen op Facebook, om deze vervolgens direct te targeten met gerichte advertenties voor de campagne. “We vroegen het toekomstige echtpaar om een selfie te maken op een bekende Zeeuwse plek,” legt Van Westen uit. “Deze moesten ze vervolgens plaatsen op Instagram, Facebook of Twitter. In een Facebook applicatie kon men contactgegevens achterlaten en de selfies terugzien in een social media feed.”

Goudmijn van informatie


Alle inzendingen ontvingen een waardebon voor 100 euro korting op een trouwpak. De meest originele inzending kreeg zijn hele trouwpak vergoed. De actie werd direct goed opgepikt, merkte Van Westen. “We kregen veel leuke en originele reacties binnen. Het feit dat we de doelgroep zo direct konden bereiken, was voor ons heel interessant.” Van Westen heeft voor social media activiteiten al eerder de hulp van Eazier ingeschakeld. “Natuurlijk kun je social media als ondernemer ook zelf doen, maar je weet nooit zoveel als experts. Ik stond versteld van de hoeveelheid informatie die je over mensen kunt vinden op Facebook, als je weet hoe je moet zoeken.”

25 procent meer omzet

Een ander voordeel van een dergelijke actie is volgens Van Westen het direct meetbare resultaat. “In het geval van een advertentie weet je nooit zeker of deze tot een bezoek of een aankoop heeft geleid. Maar in dit geval was meten weten: we hebben in de periode na de actie 25 procent meer omzet op trouwpakken gedraaid.” Wat Van Westen betreft is de actie dan ook zeker voor herhaling vatbaar. “Het direct kunnen targeten van je doelgroep maakt social media heel interessant. Vooral Instagram en Twitter zijn zo snel en interactief, daar kun je in korte tijd veel mee bereiken.”