TOP

Klanten gezocht: elf tips van Fashion Forum

Afgelopen dinsdag vond in Vianen het congres Fashion Forum plaats. Als thema was door organisatoren INretail, GfK en Thuiswinkel.org gekozen voor ‘Klanten gezocht’. Textilia was erbij en doet verslag.

Fashion Forum is een jaarlijks event voor fashionretailers en fabrikanten en besteedt aandacht aan de nationale en internationale ontwikkelingen. Dinsdag 29 oktober 2013 kwam de offline en online modewereld bij elkaar om zich te laten inspireren door verschillende sprekers. Lees hier het verslag.

Focus op multichannel

Gino Thuij van GfK bijt het spits af. ´Denk revolutionair, handel evolutionair´ adviseert de managing consultant fashion & retail. We moeten niet om online heen willen, maar de fysieke winkel zal ook blijven bestaan. Volgens Thuij is multichannel de oplossing. Daarbij koopt de multichannel klant ook meer dan de klant die alleen online óf offline koopt.

Innovatie is het sleutelwoord

E-commerce specialist Jorij Abraham legt de focus op innovatie. ‘Alleen daar kunnen retailers zich nog in onderscheiden’, zegt program manager van Shopping2020.De trends – local is het nieuwe global, en het inzetten van data, technologie en social media – kent iedereen. Of en hoe we die toepassen, dáár zit het verschil. We moeten snel handelen. ‘Done is better than perfect.’

Een A-locatie op het internet

Hoe wordt jouw merk zichtbaar op het world wide web? Werk samen! Rosanne Jansen miste de sfeer van de authentieke boetiekjes in de Negen Straatjes en richtte 9straatjesonline.com op. Nu kan iedereen genieten van de sfeer van het populaire buurtje, en worden ook kleine shops online gevonden. Een samenwerking hoeft overigens niet per se geografisch te zijn.

Werk samen met bloggers

Een andere succesvolle manier van samenwerken is het inhuren van bloggers. Yves Rocher vroeg beautyblogger Cynthia Schultz voor hun campagne en kreeg aanzienlijk meer bezoekers op haar mediakanalen. ‘Met een blogger ben je verzekerd van authenticiteit’ vertelt Yves Rocher’s Luuk Willekens. ‘Daarmee krijg je exposure. Het resultaat komt daarna.’

Logistiek is het nieuwe marketing

Tien jaar geleden had Lars Heugel van PostNL niet op het congres gestaan, maar vandaag de dag is logistiek hot in modeland. ‘Zorg dus dat je de logistiek ‘achter’ je webshop goed in orde hebt, bijvoorbeeld door het uit te besteden aan PostNL’ zegt de Directeur Marketing en Business Development. ‘Speel in op online, leer de klant kennen, en wees voorbereid voor de toekomst: Amazon komt!’

Specialisme voor de klant

Eric Coorens is coo van Macintosh en vertelt dat we de klant uit het oog zijn verloren. Kom er dus achter wat je klant wil, zoek vervolgens die bepaalde schoen, en verkoop die daarna via het juiste kanaal. Coorens is open over cijfers en goudeerlijk: ‘de recessie doorstaan is gewoon moeilijk’. De schoenenmarkt moet na jaren stilstaan uit het slop worden getrokken. Focus ook hier dus weer op die multichannel klant, want díe koopt de meeste schoenen.

De tips van de sprekers op een rijtje:

  • Focus op multichannel, zowel qua store als qua klant
  • Met crosschannel verkoop je nooit ‘nee’
  • Done is better then perfect: handel snel
  • Onderscheid door innovatie
  • Met Amazon Flow kun je producten direct herkennen en kopen
  • Ga niet de concurrentie aan met Amazon, maar creëer je eigen markt
  • Bundel je krachten door samenwerkingen
  • Behoud je imago, wees authentiek
  • Verkoop ook na sluitingstijd door voorbijgangers een QR-code aan te bieden in de etalage
  • Regel je logistiek: laat je inspireren door de Mijn Pakket App
  • Leer de klant kennen 

#FashionForum13

Textilia deed live verslag van Fashion Forum op Twitter. Dit zeiden anderen over Fashion Forum: