Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Kings of Indigo gaat vegan, C&A sluit ook Duitse winkels en Didi mogelijk afgeslankt door

Kings of Indigo is vanaf nu volledig vegan. Verder: na de aankondiging van C&A dat er 30 Franse winkels gaan sluiten, geven zij nu aan ook in Duitsland winkels te sluiten en Didi zal niet met alle 81 vestigingen een doorstart maken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 januari 2020.

Kings of Indigo gaat vegan

Kledingmerk Kings of Indigo is nu volledig vegan en lanceert daarnaast een capsulecollectie onder de naam RE-Gen, op basis van het credo ‘no new cotton’. Deze collectie is volledig gemaakt van gerecyclede en natuurlijke materialen. Alle kledingstukken bestaan oor 50 procent uit gerecycled katoen en voor 50 procent uit Refibra Lyocel.  Aangezien er voor de productie van de kleding geen nieuw katoen hoeft te worden verbouwd, kan het water-, chemicaliën- en grondverbruik drastisch worden teruggedrongen.

Kings of Indigo is daarnaast ook 100 procent vegan vanaf nu. Alle leren accessoires zijn teruggetrokken uit de webshops en er wordt gewerkt aan een manier om alle items op een diervriendelijke wijze te gaan produceren. Het is de bedoeling dat deze inzet in 2021 wordt beloond met een PETA-certificering.

C&A sluit ook winkels in Duitsland

Vorige week werd al bekend dat kledingketen C&A dertig winkels zou sluiten in Frankrijk. Nu komen daar ook nog eens dertien Duitse filialen bij. Dat meldt Retaildetail. Eind vorig jaar werd er al bekend dat de keten mogelijk honderd filialen zou sluiten in het kader van een herstructureringsplan.

Europese webwinkels zetten bijna 20 procent meer om in Nederland

In het derde kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten 455 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is bijna 20 procent meer dan in het derde kwartaal van 2018, toen voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels werd besteed. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. De omzet van Europese webwinkels bereikte in het tweede kwartaal van 2019 een recordniveau van een half miljard euro. Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 17,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’ die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet bijna 22 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal 3,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Mogelijke afgeslankte doorstart voor Didi

De curator van de failliete kledingwinkelketen Didi is nog met meerdere partijen in gesprek over een mogelijke doorstart. Dat schrijft de Telegraaf. Er heeft zich helaas geen partij gemeld met het plan om alle 81 winkels open te houden. Er wordt nu gekeken om de keten in afgeslankte vorm een doorstart te laten maken. Voorlopig zijn alle filialen van Didi nog open en deze kunnen nog enkele weken open blijven.

H&M Duitsland riskeert boete voor privacyschending

H&M Duitsland krijgt mogelijk een boete voor het bijhouden van privacygevoelige informatie van zijn werknemers. Dat schrijft Retailnews. H&M zou bij bepaalde werknemers hebben bijgehouden dat ze kanker hadden of last hadden van een zwakke blaas. De Duitse privacywaakhond BfDI stelt een onderzoek in. Volgens hen is het de afgelopen jaren niet voorgekomen dat een bedrijf zich op zo’n grote schaal heeft bemoeid met het privéleven van werknemers.