TOP

Kindermode: slechts lokaal was het een mooi lente/zomerseizoen

Terwijl de najaarsregen met bakken uit de hemel komt, blikken we nog even terug op de zomer van 2011. Ook toen was het weer bar en boos, en de verkopen vielen tegen. Was er een verband?

Met twee polls in de afgelopen weken probeerde de redactie van Bengels te peilen of de lente- en zomerverkoop tegenviel en waar dat volgens de bezoekers van Bengels.nl aan lag.

Nou en of – de verkoop viel in de eerste zes maanden van 2011 tegen. Volgens 55% van de pollers was het hun moeilijkste lente/zomerseizoen ooit. 17% was evenmin tevreden over de zomerverkoop, maar stelde dat de lenteverkoop veel goed maakte. (Weet je het nog, die mooie aprilmaand en die heerlijke meivakantie?) Beide groepen samen op een hoop gegooid, maakt dat zowat driekwart van de kiezers de lente/zomer van 2011 het liefst snel vergeet.

Kiloknallers
Toch zijn er ook pollers die tevreden zijn. Een op de vijf zegt behoorlijk te hebben geknald. En dan is er nog een minderheid van 8% die weliswaar flink heeft gescoord, maar wel tegen kortingen, wat de brutomarge natuurlijk niet ten goede kwam.

Concurrentie van de webwinkel?
Over het waarom van de slechte lente/zomerverkoop 2011 zijn de pollers niet zo helder. De optie ‘De klant week uit naar de stenen winkel(-keten) van een concurrent’ kon niet op aanhang rekenen. Wel werd door 14% de webconcurrent aangegeven als oorzaak van de slechte verkoop. Opmerkelijk, want webshops kunnen doorgaans weinig goed doen. 

Klanten bleven ondanks alles komen 
Een relatieve meerderheid van 31% zegt vrijwel alle klanten te hebben gezien, maar dat de klant minder aantallen kocht. Volgens 9% zijn vrijwel alle klanten in de winkel gezien, maar kocht men goedkopere items.

Slecht weer
En het slechte weer dan? Deze optie eindigde als tweede oorzaak met 29% van de stemmen. Door het slechte weer bleef de klant dus weg. Toch was er voor 17% van de pollers geen sprake van een tegenvallende verkoop. Kennelijk was het heel lokaal dus wel een mooie zomer.