TOP

KHRKTR: ‘In de nieuwe collectie ligt de nadruk op casual tailoring’

In de zomer van 2017 lanceerden Stefan Compeer en Melvin Spaargaren hun nieuwe mannenmodelabel KHRKTR. Hoe staat het merk er een seizoen later bij en wat zijn ze van plan op Modefabriek te laten zien?

Tijdens de vorige Modefabriek lanceerden Stefan Compeer en Melvin Spaargaren het nieuwe mannenmodemerk KHRKTR. Binnenkort verhuist het merk zijn showroom van Rotterdam naar IJsselstein; maar voor het zover is, toont het mannenmodemerk aanstaande Modefabriek hun tweede collectie (herfst-winter 2018-2019).

Wat is er anders aan de tweede collectie van KHRKTR?
 
Stefan Compeer: “Wat denk ik een duidelijke evolutie is de nadruk op het casual tailoring. We willen nog duidelijker dat segment claimen, waarin we het casual en stoerdere stuk, zoals jeans en grover knitwear, combineren met klassiekere, formele jasjes. De nieuwe collectie bestaat uit de mix zoals wij denken dat de man zich vandaag de dag zich kleedt. Wel blijven we ons richten op de man die zich representatief wil kleden voor werk, alleen is het nu iets minder ‘smart’, iets minder clean, maar wat stoerder. Op die manier kunnen we ons ook onderscheiden in de markt. Dat hebben we ook als feedback teruggekregen op onze eerste collectie: dat men toch een sterker onderscheidend vermogen wil zien. Daarnaast houden we ons concept van vier programma’s met vier levermomenten per jaar vast, alleen hebben we nu alles tegelijkertijd in de showroom hangen. Er is nu bijvoorbeeld ook een levering in november, maar dat wordt tegelijkertijd met de andere capsulecollecties ingekocht.”

 

Hoe zien we dat stoere karakter concreet terug in de nieuwe collectie?
 
“We hebben aan deze collectie heel goed denimprogramma toegevoegd, met vijf-zes kwalitatief hele goede jeans, inclusief een Japanse Selvedge denim. Ook hebben we een jeans in de collectie die man naar zijn werk aankan in plaats van een chino. Verder hebben we een programma met jassen die het geheel ook een wat stoerder karakter geeft. We kiezen niet, zoals veel Italiaanse merken, voor de klassieke mantel maar hebben jassen met een wat stoerdere look zoals een caban en langere double breasted-jas. En als je kijkt naar de stoffen die we gebruiken – of dat nou uni’s zijn of stoffen met een dessin – het heeft allemaal een iets ruigs vergeleken met voorheen. We hebben ons ook laten inspireren door Japan – wat ons betreft modeland nummer één – maar ook door Noord-Europa. Zo zijn we niet schreeuwerig qua logo’s en dergelijke, we kiezen voor een subtielere aanpak.”
 
Wat is er nog meer nieuw?

 

“We hebben toch een variant op het pak bedacht. Voor ons was een belangrijke voorwaarde dat de broek en het jasje ook los van elkaar te dragen zijn. Dus hebben we die voor dit seizoen ontwikkeld; een broek en jasje die qua stof en snit zodanig in elkaar zitten dat ze ook los gedragen kunnen worden. Het verschil is wel: veel merken komen met een jasje dat apart gedragen kan worden, maar wij richten ons juist op de broek. Die draag je namelijk veel vaker dan een jasje. Dit concept is wel iets dat mensen gaan waarderen, verwacht ik.”  

 
Hoe zit de collectie qua kleur in elkaar? 

“Er zitten wat meer verrassende kleuren in de nieuwe collectie. Met name als je kijkt naar de shirts en de knitwear. Er zit een mosterdkleur in, die heel belangrijk is voor deze winter. Ook hebben we gebruik gemaakt van baksteenrood en uiteraard ook groentinten die nog steeds belangrijk zijn. We hebben in alle vier de capsulecollecties weer een highlight-kleur om je mee te onderscheiden en om de basisstuks een boost te geven. Uiteraard zijn de kleuren in die verschillende collecties ook aangepast naar het seizoen, dus hoe later in het seizoen hoe donkerder de kleuren worden.”

 

KHRKTR AW1819
Campagnebeeld van de herfst-winter 2018-2019 collectie van KHRKTR

 
Op wat voor soort werkende man richten jullie je?

 

“We willen ons merknaam – voluit uitgesproken als ‘KHARAKTER – meer benadrukken door te focussen op verschillende karakters. Daarom hebben we tien verschillende type mannen, bedacht, die we elk afzonderlijk per seizoen onder de aandacht brengen. De ene is bijvoorbeeld een financiële man, de andere een architect. Dit seizoen richten we ons op The Independent, de zelfstandige. Daarom hebben we ons in de campagneshoot voor dit seizoen gericht op ‘The Independent’; zo ziet zijn werkomgeving eruit en dit is wat hij aankan naar zijn werk.”

Wat is jullie doel voor de komende Modefabriek?

“We hebben natuurlijk een goede start gehad vorig seizoen, waarbij we een mooi aantal klanten hebben aangetrokken. Vanzelfsprekend proberen we daar weer een stap in te maken. Ook al is de eerste stap in Duitsland gezet – online shopping platform The Cloakroom/Modomoto is klant geworden – maar we richten ons voorlopig met name op Nederland en België, omdat we daar goed kunnen presteren en een basis kunnen leggen. De internationale ambities zijn voor een later moment. We hebben een volledig half jaar gehad waarbij we prospectklanten hebben kunnen aanspreken, dus hopelijk gaat dat nog meer drukte en nieuwsgierigheid opleveren op Modefabriek dit keer. Eigenlijk wordt het pas echt spannend na onze uitlevering begin februari. Dan horen we pas hoe onze doorverkoopcijfers zijn.”

 
Op welke manier willen jullie nog meer samenwerken met de retailer?

“We bieden nu ook een shop-in-shop-concept aan, in drie verschillende groottes. We zien dat daar ruimte aan het ontstaan is en dat winkeliers daar behoefte aan hebben; op deze manier kunnen we de retailer ontzorgen. Deze shop-in-shops willen we nu met een aantal retailers testen. Daarbij gaan we ervoor zorgen dat er continue voorraad is in de winkels. Het gehele aanbod van onze webshop, die in februari live gaat, wordt ook beschikbaar in de fysieke winkel en webshop van de winkelier. Wat we willen voorkomen is dat wij de klant bij de winkelier weghalen met ons online kanaal. Ten tweede willen we ook events gaan organiseren met de retailers. Ook willen we bij hen langs gaan om trainingen te geven.”

 

KHRKTR, Kamerlingh Onneslaan 24, IJsselstein, contact: +31655 432 828 (Melvin Spaargaren)