TOP

@jantrendman: Trendsafari Zomer 2017 | New Grammar [blog]

Met welk gevoel kijken we naar de toekomst? Wat gebeurt er op het gebied van lifestyle en trends? Wat zijn nieuwe mode-, design en retailtrends? Kom kijken en luisteren naar een nieuwe Trendsafari in Rotterdam op 12 januari 2016.

Ditmaal zal de safari plaatsvinden in het inspirerende Rotterdam in het Nieuwe Instituut waar het Tijdelijk Modemuseum is gevestigd, waar u natuurlijk ook een kijkje kunt nemen.

New Grammar

Het thema van de trendsafari is ‘New Grammar’. We leren een nieuwe taal door het leven in onze  huidige -digitale- tijd. We zoeken online naar inspiratie, we associëren met trefwoorden om beelden te zoeken en ontmoeten & ontdekken door sociale media. Een verhaal begint niet meer bij A en eindigt bij Z maar staat altijd aan en vraagt om interactie en sturing door ons.

Dit resulteert in nieuwe vormgeving in elke branche, het leidt tot nieuwe verhalen op nieuwe plekken en het vraagt om nieuwe communicatie met de wereld om je heen. De trendsafari ‘new grammar’ gaat over deze associatieve manier van vertellen en vormgeven naar aanleiding van dit nieuwe verhaal.

Op 12 januari 2016 organiseert Textilia de Trendsafari over zomer 2017 met Jan Agelink. Meld je nu aan!

 

Ounce Upon Many Times | Paul Stümpel

Een prachtig voorbeeld van deze nieuwe taal is terug te vinden in het project van designer Paul Stümpel.

Hij vertelt het verhaal van Roodkapje in beeld dat hij met behulp van de google afbeeldingen zoekmachine bij elkaar heeft gezocht. Met trefwoorden maakte hij beeldcollage’s van een bekend verhaal maar met verschillende culturele associatieve beelden.

De verscheidenheid van het beeld die toch allemaal uit dezelfde bron komen maakt het verhaal breder, interessanter en minder lineair, maar we begrijpen het allemaal.

paulstuempel.com

Trendsafari Once Upon Many Times Foto 1

Trendsafari Once Upon Many Times Foto 1 

 

Locatie | Tijdelijk Modemuseum Rotterdam

Er zijn Nederlandse musea die mode in hun collectie opnemen, maar tot een nationaal modemuseum is het tot op heden nooit gekomen. Het Nieuwe Instituut onderzoekt de mogelijkheden door zichzelf gedurende acht maanden in een modemuseum te transformeren. Het hele gebouw wordt ingezet om tijdelijk een modemuseum tot leven te wekken.

Vernieuwing binnen de mode staat in schril contrast tot andere disciplines, waar vooruitgang vaak synoniem is met technologische innovatie. Mode heeft haar eigen vernieuwingsmodel gevonden door het verleden als oneindige bron voor de toekomst op te vatten.

Reden genoeg om verleden, heden en toekomst in het Tijdelijk Modemuseum kriskras door elkaar te laten lopen. En in tegenstelling tot het museum, dat objecten normaliter conserveert en daarmee de tijd stolt, benadert het Tijdelijk Modemuseum – identiek aan de mode – tijd eerder als vloeibaar, stromend en daarmee als bron voor speculaties .

Hoe staat de mode er voor? Wat houdt ontwerpers van nu bezig? Hoe speculeren zij over de toekomst? Welke vraagstukken bepalen de huidige ontwikkelingen in de mode? Naast aandacht voor het ontwerp en productieproces van de mode, komt ook de rol van de gebruiker aan bod.

Het Tijdelijk Modemuseum geeft bezoekers de mogelijkheid zich op verschillende manieren te verhouden tot mode. Van debat en reflectie op inhoudelijke vraagstukken tot het letterlijk passen en zelfs aanschaffen van mode.

tijdelijkmodemuseum.hetnieuweinstituut.nl

Trendsafari Tijdelijk Modemuseum Foto 4

Trendsafari Tijdelijk Modemuseum Foto 5

Trendsafari Tijdelijk Modemuseum Foto 6

 

Op 12 januari 2016 organiseert Textilia de Trendsafari over zomer 2017 met Jan Agelink. Verzeker je van een plek en meld je nu aan!