TOP

Intieme sfeer op Golf Fashion Fair

Ook dit jaar werd er, vooruitlopend op de Benelux Golf Fair, de Golf Fashion Fair gehouden. Het was niet bepaald dringen op 3 augustus in de Ballesteros-zaal van golfcomplex Amstelborgh-Borchland in Amsterdam. De meeste standhouders op de beurs deden, ondanks het lage bezoekersaantal, echter redelijk goede zaken dankzij eerder gemaakte afspraken. Naast de bekende grote merken als Adidas, Cross, Rhönisch, Five Seasons en Luhta gaven ook kleinere golfmerken acte presence, zoals TFF Sports en Lemonfield.

Modebewust

Golfkleding voor dames is al enige tijd in opkomst en ook op de Nederlandse markt wordt hier duidelijk meer aandacht aanbesteed. Zo brengt C&D golfcompany sinds 2009 het huismerk Time For Fashion Sports (TFF Sports) op de markt. Op de beurs konden bezoekers zich door de unieke golfcollectie van dit merk laten verrassen. “Mijn vriendin ontwerpt en ik speel golf, dus ik geef de feedback”, licht eigenaresse Maud de Reus-Schaap toe. Dat dit een goede combinatie is, blijkt wel uit de ontwerpen van TFF Sports. Shirts die de billen bedekken en golfrokjes met daaronder broekjes in hetzelfde motief. De golfkleding van de dames is overigens niet functioneel. Volgens de Reus-Schaap is dit een bewuste keuze: “De vezels worden dan te dun en dan zie je dus alles. Nu zie je geen bh-bandjes noch vetrolletjes. Maar het stretcht wel lekker mee en kan wel duizend keer gewassen worden.”

Voor golfmerk Lemonfield heeft Nienke Nijenhuis (Golfprofessional van 2000 tot 2007, red.) een jonge en stoere, maar toch vrouwelijke collectie ontworpen. Sinds maart 2009 is deze lijn te koop via de Lemonfield webshop en bij verschillende verkoopadressen. De Nienke-collectie is klein, maar bestaat uit doordachte sets met als rode draad de kleur goud.


Functioneel

Het bekende sportmerk Luhta speelt tegenwoordig ook een steeds belangrijker rol op het gebied van golfkleding. De compacte collectie laat zich dan ook veelvuldig combineren. Rustige tinten als kaki, antraciet en grijs krijgen een ‘boost’ door opvallende kleuren als paars en zalmrood. Natuurlijk ontbreekt bij Luhta de functionaliteit niet in de materialen. De onderstukken bijvoorbeeld zijn gemaakt van ‘quick dry’ materiaal. Cotton lycra zorgt verder voor voldoende bewegingsvrijheid. “Bepaalde artikelen van de tennislijn laten zich overigens ook goed combineren met de golflijn”, vult Luhta-vertegenwoordiger Miriam Pelser-van Kessel aan.

Het andere Scandinavische golfmerk Cross weet ook hoe ze de mode- en functioneelbewuste golfer kunnen verleiden. Zij sturen dit seizoen de golfspeler het liefst in een retro-ogend pak de baan op. De modelijn ‘Flavour’ brengt voor de heren een lichtgrijs met paars geruit jack op de markt met bijpassende broek, vest en cardigan. Voor de dames is er in dezelfde kleuren een geruite plooirok en verschillende bloesjes en polo’s. De gebruikte functionele materialen sluiten goed aan op het lichaam en na een golfronde kun je in deze golfkleding ook prima gekleed een drankje nuttigen in het clubhuis.