TOP

Interview Juffers Katwijk: ‘Het moet een snoepwinkel blijven’*

Daan Lange van vrouwenmodewinkel Juffers miste “tijdloze items die je langer dan één seizoen kunt verkopen.” Dus hangt nu ook haar eigen label Zot & Zo in haar multibrandstore in Katwijk.

In 2001 opende Daan Lange samen met een vriendin een Jackpot-winkel in Katwijk. Toen die vriendin een paar jaar later kinderen kreeg, ging ze alleen verder. Ze doopte de winkel om tot Juffers en maakte er een multibrandstore van. Van deze switch heeft ze nog geen seconde spijt gehad, want ze houdt van mixen en matchen. Bij de inkoop is ze al bezig combinaties te maken met items van verschillende merken. De collectie hangt bij Juffers dan ook niet op merk, maar op thema en kleur. “Ik switch niet vaak tussen merken, maar voeg wel veel kleine leuke merkjes toe. Het moet een snoepwinkel blijven.” Juffers verkoopt zo’n twintig merken op nog geen negentig vierkante meter. Toch oogt de winkel door het lichte interieur en de presentatie op kleur niet rommelig. Volwassen vrouwelijke merken als Mac en Stroke worden verkocht naast jongere labels als Circle of Trust en Josh V. Om haar collectie aan te vullen doet ze ook nog regelmatig een rondje World Fashion Centre en werkt ze samen met een atelier in Nederland dat customised sjaals en zomerrokken voor haar maakt. “Sommige merken liggen al bij tien winkels in de buurt, nu heb ik echt iets unieks.”

1 Daan Lange II 

Eigen merk

Daarnaast verkoopt Lange sinds een jaar haar eigen label, Zot & Zo, met ongeveer tien items per seizoen. Dit zijn vooral basisartikelen, zoals hemdjes, voile tops, jasjes en vesten. “Je zou denken dat je die overal kunt inkopen, maar dat valt tegen. De voorraden bij de meeste merken zijn kleiner geworden. Of een model wordt een volgend seizoen veranderd, terwijl het juist prima was. Met een eigen collectie grijp je niet meer mis.” Lange heeft direct contact met de fabrieken in Polen en Portugal, een tussenpersoon heeft ze niet. “In het begin wilde ik het samen met collega-winkeliers doen, maar ik merkte dat die niet echt durfden. Je moet wel minimaal honderd stuks afnemen per item, en dat is best een risico. Anderzijds: het zijn tijdloze items die je langer dan één seizoen kunt verkopen. Zot & Zo verkoopt goed. Het merk ligt ook in een winkel in de Pijp in Amsterdam en ik ben aan het nadenken over een eventuele uibreiding.”

4 Interieur 

Online kanalen

Een eigen webshop heeft Lange geprobeerd, maar die bleek niet goed te werken. Het was vooral lastig om als kleinere winkel bovenaan te eindigen in de zoekmachines en dus tegen de grotere winkels op te boksen. Inmiddels verkoopt ze via de online platforms Miinto en Locals United. “Ik verstuur een paar pakketjes per dag. Internet hoeft geen bedreiging te zijn voor je winkel. Het levert me zelfs klanten op, die Juffers via een van de twee websites hebben ontdekt.” Lange is wel heel actief op social media, van Twitter en Instagram, tot Pinterest en Facebook. Ze gebruikt veel eigen foto’s en schiet samen met fotograaf Eveline van den Eijkel eens per maand een reportage met de nieuwste collectie. Daarnaast houdt ze een blog bij en wordt de website regelmatig  ververst met de nieuwste moodboards en lookbooks, alles zelf samengesteld en gefotografeerd. “Het kost veel tijd, maar ik doe veel tussendoor en vind het leuk om te doen. Ik denk dat alle kanalen even belangrijk zijn, ze hebben elk een andere, eigen doelgroep. Het is moeilijk te meten wat al die communicatie exact oplevert, want lang niet iedereen reageert of liket op berichten of vertelt in de winkel dat ze via Facebook bij mij terecht zijn gekomen. Maar je wordt gezien, en daar gaat het om.”

5 Accessoires5 Accessoires II 

Dit artikel is gepubliceerd in de vrouwenmodespecial zomer 2015 van Textilia, die is verschenen op 8 juli 2014. Altijd als eerste de winkelreportages lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.