TOP

Inkopen in coronatijden: hoe doe je dat?

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie van 2021. Er zijn geen beurzen en modeshows, maar het grootste vraagstuk is misschien wel: welk budget neem je als uitgangspunt na de dramatische doorverkoop van afgelopen seizoen? In editie 4 van Textilia magazine, dat op 3 juli verschijnt, vertellen retailers hoe ze de inkoop aanpakken in deze bijzondere tijden. Lees hier een exclusieve preview van het artikel.

Michelle Bunk van Maggy’s: ‘Wij werken met maandbudgetten’ 

Michelle Bunk, inkoper en manager bij Maggy’s in Bunschoten-Spakenburg, plant de inkoopafspraken bewust later in dan normaal, vanaf ongeveer eind juli. Dan is er een completer beeld van de verkoop van de huidige zomercollectie en zijn de budgetten nauwkeuriger in te vullen. “Wij geloven sowieso in meer ‘just in time collecties’. Zomeritems pas vanaf mei leveren, winterjassen pas vanaf september. Daar zijn we al twee jaar bewust mee bezig, maar corona heeft het versneld.” De afgelopen tijd is duidelijk geworden hoe groot het risico kan zijn als je hele budget in één levering zit. 

Inkoper Matthijs van Tilburg: ‘We willen flexibeler zijn en in het seizoen bijsturen’ 

Matthijs van Tilburg, inkoper bij Van Tilburg in Nistelrode, stelt de inkoopbudgetten naar beneden bij. De niet aan mode onderhevige artikelen die dit zomerseizoen niet verkocht zijn, gaan niet in de uitverkoop, maar worden bewaard voor volgend jaar. “Denk aan partyjurken, colberts, chino’s en pakken, die vaak worden gekocht voor bruiloften. Die bleven dit zomerseizoen hangen. Alles wat we meenemen naar volgend jaar gaat van het inkoopbudget af. “ 

Jaap Verhoof van Bij Jaap: ‘Collecties worden sterker’  

Mannenmodewinkel Bij Jaap in Uden van Jaap Verhoof is vanaf de lockdown opengebleven, en Verhoof heeft zijn klanten proactief benaderd voor private shopping in de winkel en verkoop aan huis. Zijn inkoopbudget heeft geen deuk opgelopen tijdens de coronacrisis, wat hij naar eigen zeggen beslist te danken heeft aan zijn strategie. “Ik koop in op basis van mijn kosten, niet op omzet. Aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel voorraad ik in mijn winkel moet hebben om die kosten te dekken. Zo hou ik overzicht en weet ik wat ik kan besteden als ik in het seizoen moet bijkopen.” 

Inkoper Johan van Westen: ‘We moeten de pijn verdelen 

Voor Johan van Westen van mannenmodewinkel Van Westen uit Zaamslag is de coronacrisis aanleiding om zijn assortiment en merkenpakket eens kritisch tegen het licht te houden. “Dat deden we al een aantal seizoenen, maar nu komt erbij dat je selecteert op samenwerking op basis van de cijfers in het automatiseringssysteem. In elke artikelgroep heb ik wel een merk dat ik niet gemist zou hebben als we het niet hadden gehad. Ik denk dat we wel zo’n tien procent van de labels gaan loslaten, om meer ruimte te kunnen bieden aan leveranciers die samenwerken op basis van EDI, automatisch aanvullen en omruiling.”  

In Textilia 4, die op 3 juli verschijnt, lees veel meer over hoe Bunk, Van Tilburg, Verhoof en Van Westen gaan budgetteren en wat ze anders gaan doen. “Ik koop in op basis van mijn kosten, niet op omzet. Aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel voorraad ik in mijn winkel moet hebben om die kosten te dekken.”

Blijf bij je plan! 

“Ons advies is om altijd bij je plan te blijven en je niet te laten verleiden om meer in te kopen”, tipt Marjolein Mesman van trainingsorganisatie Cube Retail eind mei in het inkoopwebinar van INretail. “Kies bewust voor merken waarbij je later en vaker kunt inkopen, waar leveringen gespreid zijn en waar ten minste 20 procent van het budget open-to-buy is. En waar je via longtail gebruik kunt maken van hun voorraden en via b2b-platforms ook over items kunt beschikken die niet direct in jouw eerste ingekochte collectie zaten.” 

“We moeten af van denken in twee seizoenen met twee grote uitverkopen en twee budgetten. Je kunt met meerdere collecties je klanten vaker inspireren en activeren om naar je toe te komen. Bovendien ben je zo flexibeler en ligt er aan het begin van het seizoen minder druk op de liquiditeit, doordat niet de volledige collectie in één keer wordt geleverd. Schaarste werkt bovendien verkoopbevorderend. Tot nu toe wordt de productie en omzet vooral bepaald door leveranciers op basis van voororders. Maar we moeten van een push- naar een pullstrategie, waarbij de omzet wordt bepaald door de werkelijke aankopen van consumenten.” 
 
“Verder is ‘digital here to stay’. Dus maak de klantervaring hybride voor zowel inspiratie als aankoop. Ga op zoek naar mogelijkheden om te verbinden, inspireren en verkopen aan klanten in de online en offline wereld, ook als je geen webshop hebt. Dat alles vraagt om meer samenspel tussen inkoop, verkoop en marketing. Ga gericht inkopen voor je acties in plaats van acties bedenken voor je voorraden die je in de winkel hebt liggen. Bedenk welke acties je in welke maand je wilt organiseren, bijvoorbeeld een broekenweek, en koop daar gericht voor in.”  

Beurzen gaan digitaal 

Vooralsnog gaan – behalve CIFF Kopenhagen, dat gepland staat voor 9-12 augustus 2020 – de fysieke Europese modebeurzen dit seizoen niet door. Pitti Immagine gaat kopers en merken koppelen via het digitale platform Pitti Connect, een concept waar de Italianen al enige tijd aan werken. In ons land vindt van 28 t/m 30 juli de Digital Fashion Week plaats, een initiatief van Fashion Cloud, waar ook Modefabriek en inkooporganisatie Euretco Fashion als partners aan verbonden zijn. 

Inkoopspecialist Stef Bus: ‘Investeer in samenwerkingen’ 

De coronacrisis heeft laten zien hoe belangrijk wederzijdse loyaliteit is voor retailers. Een waardevolle les voor de toekomst van winkeliers, zegt inkoopspecialist Stef Bus. Hij geeft 5 tips voor inkopen in tijden van corona. 

  1. Maak een nieuw, toetsbaar plan 
  2. Ga voor loyale samenwerkingspartners 
  3. Spreid de leveringen 
  4. Koop dichter bij huis in 
  5. Deel je data, maar houd de leiding 

In Textilia 4 lees je de uitgebreide uitleg van Stef Bus bij deze tips.  


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.