TOP

Inkooptip: verlaat niet je duurste kinderkledingmerken

In het kindermodesegment staat het nieuwe inkoopseizoen voor de deur. De grote vraag is waar je goed aan doet om ouders te pleasen. Bengels peilde de stemming via een poll.

De kindermodebranche heeft een moeilijk seizoen achter de rug. Ouders hielden de hand op de knip of kwamen helemaal niet naar de kindermodewinkel. Dit was ‘talk of the town’ op Kleine Fabriek 13, die afgelopen weekend plaatsvond.

Sleutelen aan het assortiment
Met het nieuwe inkoopseizoen voor de deur is de grote vraag natuurlijk waar je goed aan doet om ouders te pleasen. Uit een eerdere poll bleek al dat 82% van de branchegenoten denkt dat ouders kwaliteit en veel mooie details, maar wel voor een lage prijs wensen.

Deze uitslag leverde echter nog geen plan van aanpak voor de inkoop. We bedachten daarom een nieuwe poll over de vraag hoe je dat het beste bereikt. Ga je sleutelen aan het instapniveau binnen je merken of binnen je assortiment? Of verlaat je misschien het best je duurste merken? De meningen liepen daarop ver uiteen.

Inkoopstrategie
31% van de stemmers denkt dat het inkopen van goedkopere artikelen binnen elk merk de oplossing is. Bijna een even grote groep van 27% van de Bengels.nl-bezoekers denkt dat de inkoop van goedkopere merken naast het bestaande pakket ouders gunstig zal stemmen. Nog eens 31% denkt dat een beetje van alles wat zal helpen.

Duurste merken
Als minst favoriete oplossing werd genoemd ‘De duurste merken verlaten en goedkopere daarvoor in de plaats kiezen’. Slechts 10% vinkte dit antwoord aan. Daarmee lijkt de beste inkooptip voor het nieuwe seizoen geboren: verlaat in elk geval niet je duurste merken. Waarom? Dat kunnen we op onze vingers natellen: natuurlijk hebben je duurste merken alles met winkelduiding en identintiteit te maken. Dus: kom je aan je duurste merken dan kom je aan je winkel.

Pien Pelmelay van de kindermodewinkel Tokkelientje denkt hier anders over. Hoe? Dat lees je in de winkelreportage in Bengels 4 2011, verschijning begin augustus 2011.

Heb jij inkooptips voor je branchegenoten, maak ze hieronder kenbaar…