TOP

Inkoop jeans zomer 2017: wat doen de retailers?

Meeste modewinkeliers zijn momenteel druk bezig met de inkoop van zomer 2017. Maar wat kopen ze in en in welke stijlen geloven zij? Textilia vroeg een aantal retailers in jeans en sportfashion: “Ik heb nog niets ingekocht want ik geloof niet in de formule van het inkopen en verkopen zoals het nu gaat.”

Benieuwd naar wat andere jeanswinkels momenteel inkopen voor zomer 2017? Textilia vroeg een aantal naar hun mening.

Cropped en Denham

Ruben Mulder is voorheen accountmanager geweest bij Denham the Jeansmaker en heeft sinds kort zijn eigen winkel in Alkmaar geopend genaamd Twentyonewood. Niet gek dan ook dat hij vooral Denham inkoopt. “Maar daarnaast hebben we ook Won Hundred en Closed ingekocht om de plekken te vullen die ik miste bij Denham. Denham heeft een breed assortiment, maar de modellen zijn wat wijder en korter. Als Won Hundred een skinny maakt, dan is het ook echt smal. Vooral voor lange, dunne jongens pak ik sneller Won Hundred of Closed.”

“Bij Denham hebben we een basispakket ingekocht met slimfit en skinnyfit. Bij Won Hundred en Closed hebben we meer cropped modellen ingekocht die net boven de enkel komen en iets losser op de bovenbeen zitten. In Alkmaar zie je nog wel mensen voorbij komen met een skinny aan en een lang shirt erop, maar dat is niet wat wij met onze winkel willen uitstralen. We gaan niet mee met de hype, maar verkopen onze identiteit.”

Geen geloof in inkoop

Marcel Grivec van Jeanspaleis in Kerkrade heeft momenteel nog bijna niets ingekocht omdat ze ‘niet meer in de formule van het inkopen en verkopen geloven zoals het nu gaat’. “Het kan niet zo zijn dat ik voor een paar duizend euro inkoopt, het geleverd krijgt, binnen dertig dagen moet betalen en het pas over negentig dagen kan gaan verkopen. En zodra het mooie weer komt, liggen de items in de uitverkoop. Dan vraag ik me af waarom ik nog moet voorinkopen. Het spelen van winkeliertje op deze manier is niet meer te doen. Dan ben je meer aan het bankieren dan aan het winkelieren.”

“We zijn nu hard aan het sleutelen om te kijken hoe we de inkoop precies gaan doen en vragen leveranciers hoe zij hierin staan. Ik hoor ook van hen dat zij meer willen werken met voorraadverkopen. We gaan kijken welke leverancier nog wel met de retailer in zee wil gaan. Meer één ding is zeker: we gaan niet meer zo veel voorinkopen als dat we altijd hebben gedaan zodat je ook beter op de hype kan inspringen. Daanraast gaan we ook opzoek die niet zo een houdbaarheidsdatum hebben als afgelopen seizoen, want ik kan je vertellen dat een doosje eieren in de supermarkt langer houdt dan enig modeartikel.”

“Buiten dat ze je leverancier zijn gaan ze de laatste tijd ook rechtstreeks naar de klant toe door in een outletcentrum te zitten of door online te verkopen. Zo worden ze ook mijn concurrent en daar krijg ik steeds meer moeite mee. Ik begrijp dat een merk een webshop erbij neemt, maar dat zou een toevoeging moeten zijn in plaats van een manier om hun eigen inkomen op te krikken.”