TOP

Inflatie stijgt in april, nieuwe winkels Mr Marvis en Bijenkorf Maastricht wordt luxer

De inflatie is toegenomen in april, meldt het CBS. Verder opent mannenmodemerk Mr Marvis nieuwe winkels en voegt de Bijenkorf in Maastricht nieuwe luxemerken toe aan het assortiment. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 2 mei.

credit beeld: Mr Marvis Den Haag

Inflatie neemt opnieuw toe in april

In april is het leven in Nederland opnieuw duurder geworden. De inflatie steeg met gemiddeld 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar april. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle eerste raming. De gemiddelde prijstoename van producten in de supermarkt bedroeg vorige maand 13,2 procent. In maart was de toename nog iets meer dan 15 procent. Energie werd bijna 22 procent goedkoper in april. Een minder grote prijsdaling dan in maart, toen daalde de energieprijs met iets meer dan 28 procent. 

Om een goede vergelijking te maken met andere Europese landen geeft het CBS ook inflatiecijfers volgens de Europese methode. In dat cijfer wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de woninghuren. De inflatie komt dan uit op 5,9 procent, tegen 4,5 procent in maart.

Mr Marvis opent nieuwe winkels

Mr Marvis breidt uit met drie nieuwe winkels. De eerste, aan de Hoogstraat in Den Haag, is inmiddels geopend. Daar komen later dit jaar nog brandstores in Laren en München bij – de eerste vestiging voor het merk in Duitsland. Met de bestaande winkels in Amsterdam en Antwerpen komt het totaal daarmee op vijf. De pas geopende brandstore in Den Haag is met een oppervlakte van ruim 200 vierkante meter de grootste voor Mr Marvis tot nu toe. 

Opvallend zijn de verschillende technische snufjes. Bij de paskamers hangen iPads waarop klanten de volledige collectie kunnen zien en het model van hun keuze bij het pashokje kunnen laten afleveren. De winkel heeft zelfs een verborgen cocktailbar, die met een druk op de knop tevoorschijn komt, aldus het persbericht.

Bijenkorf Maastricht voegt nieuwe luxemerken toe

De Bijenkorf verwelkomt drie nieuwe pop-upstores van luxemerken in het filiaal in Maastricht. Gucci en Louis Vuitton openden maandag in het warenhuis en vanaf 15 mei is ook Saint Laurent er te vinden. Dat kondigt de retailer aan in een persbericht. De shop van Louis Vuitton is geïnspireerd op een woestijnlandschap en heeft een assortiment voor mannen met kleding, lederwaren, accessoires en parfum. 

In de Gucci-shop zijn de tassen, schoenen en leren accessoires (m/v) van het modehuis verkrijgbaar en de Saint Lauren pop-up biedt tassen, klein lederwaren en zonnebrillen voor vrouwen, en reistassen voor mannen. Een aantal van deze merken was volgens Leroy Vanderbroeck, manager van De Bijenkorf in Maastricht, nog niet eerder in de Limburgse hoofdstad verkrijgbaar. “De komst van deze shops is dan ook een wens die uitkomt.”

Modebeurs Supreme verhuist van locatie in Düsseldorf

Supreme Women&Men verhuist deze zomer naar een nieuwe locatie in Düsseldorf. Dat meldt beursorganisator Supreme Group in een persbericht. De beurs verruilt beurscomplex B1 (Bennigsen-Platz 1) voor de Kaiserswerther Strasse 117-119, een bedrijfsverzamelgebouw waar verschillende modemerken en agenturen hun showroom hebben. “Een van de bekendste modelocaties van de stad”, aldus Aline Müller-Schade, managing director van Supreme Group. 

“De editie van afgelopen januari bevestigde de internationale handelspositie van Düsseldorf. Wij willen deze positie verder versterken en hebben ons hierop voor de komende acht jaar vastgelegd.” De zomereditie van Supreme Women&Men in Düsseldorf vindt plaats van 21 tot en met 24 juli 2023. De editie in München staat van 5 tot en met 8 augustus gepland.

Nieuwe creatief directeur bij Tom Ford

Peter Hawkings is de nieuwe creatief directeur bij het modelabel Tom Ford. De designer Tom Ford verkocht zijn modehuis vorig jaar november aan beautyconcern Estée Lauder voor zo’n 2,8 miljard dollar. Ford kondigt nu aan ook te stoppen als creatief directeur, schrijft onder andere het Amerikaanse W Magazine. Zijn opvolger Hawkings was 25 jaar lang de rechterhand van de ontwerper. De samenwerking startte in 1998 toen Ford nog de creatieve leiding had bij Gucci Men. In 2006 stapte Hawkings over naar het modehuis dat Tom Ford in 2004 oprichtte.

Ford gaat zich focussen op zijn carrière als filmmaker. De modeontwerper heeft meerdere succesvolle projecten op zijn naam staan, waaronder het schrijven, produceren en regisseren van ‘A Single Man’ in 2009 en ‘Nocturnal Animals’ in 2016. Beide films werden genomineerd voor (en wonnen) prestigieuze prijzen.