TOP

In gesprek met beursdirecteur Caroline Krouwels:  ‘Wij willen met Modefabriek zorgen voor blije retailers en exposanten die geïnspireerd aan het nieuwe inkoopseizoen gaan beginnen’ 

De wintereditie van Modefabriek 2024 is bijna hier! Op zondag 21 januari en maandag 22 januari wordt de Amsterdamse RAI het epicentrum van de mode. In aanloop naar de wintereditie van Modefabriek, waarin – voor het eerst – vrouwenmode centraal staat: de vrouw gevierd wordt, spraken wij met beursdirecteur Caroline Krouwels. Vanwaar de keus voor alleen vrouwenmode, wat zijn uitdagingen (en kansen) in de branche: dit en meer lees je allemaal in het interview met deze inspirerende vrouw. 

Beeld credit: Harmen de Jong

De januari editie van Modefabriek 2024 staat geheel in het teken van vrouwenmode. Vanwaar die keus? 

‘Met de focus op de wereld van vrouwen geven we duidelijk richting. Na de gebeurtenissen van de afgelopen vier jaar is het van groot belang heldere keuzes te maken. Modefabriek kiest voor een brede visie op vrouwen waar mode, schoenen, accessoires, size-inclusive merken, activewear, maar ook skincare en lifestyleproducten allemaal aan bod kunnen komen. Door een duidelijk koers te bepalen ontstaat er een gerichte doelgroep van merken en bezoekers.

We willen door deze nieuwe koers, die overigens ook een groot internationaal karakter heeft, met een brede vizier naar vrouwen en haar wereld kijken.’ 

De branche is in beweging; tijden veranderen, wat zijn momenteel volgens jou de grootste uitdagingen in de branche?

‘Door de veranderingen in retail zoeken merken en inkopers naar vernieuwing en onderscheid. Na Covid en de inflatie is het essentieel een duidelijk gezicht te tonen. Ook is service en persoonlijk contact met je merken en bezoekers belangrijk, zodat je als organisatie dagelijkse feeling houdt met waar de markt behoefte aan heeft. We zien dat online niet gewonnen heeft, dat het winkelbeeld verandert. Er verdwijnen grote ketens, er komen nieuwe concepten bij, met vooral jongere kleiner merken.  Dit is een typische reactie van een wereld die in een transitieperiode zit. Er moet een antwoord komen op de tijd waarin we leven, van hoe gaan we duurzamer produceren tot aan worden we meer lokaal, maar ook willen we meer onderscheid in het winkelbeeld… De consument is steeds bewuster en vraagt om transparantie, vernieuwing, waardevolle materialen, duurzaamheid en kwaliteit.’

‘We zoeken altijd naar nieuwe merken en ondersteunen jong talent.

Zij bieden ons een blik op de toekomst van mode.’

Modefabriek is opgericht in 1996, jullie draaien al een lange tijd mee… Wat maakt Modefabriek en Amsterdam anders dan de rest? 

‘We heb een zeer lange ervaring, maar liefst 28 jaar zijn we er al. We kennen de branche en we kennen de merken, maar we staan ook internationaal op de kaart. En we weten altijd weer vernieuwing en onderscheid te bieden. Amsterdam heeft een grote aantrekkingskracht op internationale bezoekers. Deze gouden combinatie is voor ons key.’

Hoe zie jij eigenlijk je rol als beursorganisator? Wat is Modefabriek precies voor exposanten, inkopers en bezoekers? 

‘We zijn hét internationale platform in de Benelux en Duitsland (beter Noord-Europa) waar merken hun klanten ontmoeten, waar inkopers alle nieuwe collecties bij elkaar zien, waar trends worden getoond, waar je als bezoeker geïnspireerd en geïnformeerd wordt. Daar hebben we altijd de nadruk op gelegd en dat zullen we blijven doen. Daarnaast zoeken wij altijd naar nieuwe merken en ondersteunen jong talent. Zij bieden ons een blik op de toekomst van mode.

We richten ons ook op de internationale markt met extra campagnes in o.a. België en Duitsland. De afgelopen editie hebben we een grote toename van nieuwe internationale bezoekers gezien. Deze koers zetten we voort omdat we zeer overtuigd zijn dat een scherpe koers altijd richting geeft en dus vernieuwing. Het aantrekken van nieuwe internationale inkopers is cruciaal. Er is een internationale behoefte aan een goede beurs waar inspiratie, diversiteit aan merken, een visie op de trends en de toekomst van retail te zien is. Modefabriek kent een lange geschiedenis waar al deze aspecten al jaren op nummer 1 staan, dat wordt ook internationaal steeds beter gezien. 

´Als je het altijd maar apart houdt,

dan wordt het nooit onderdeel van het geheel.’ 

Is er iets wat we écht niet mogen missen de aanstaande Modefabriek? 

‘We hebben een gloednieuw platform waarin we de vrouw op een voetstuk zetten, genaamd: Spotlight. Hier verwelkomen wij de bezoekers met open armen in een universum van skincare tot size-inclusive merken en van active wear tot must-have lifestyle producten. Op Spotlight zullen 30 labels te vinden zijn en ontdek je niet alleen on-trend items maar ook merken met een unieke boodschap. Zo kan de bezoeker echt iets nieuws ontdekken en inspiratie op doen.

Ook zijn we heel blij met de Responsible Route. Deze verantwoordelijke merken stonden eerst in een aparte area (bekend als The SustainableStop) en dan waren ze wel allen duurzaam, maar stonden er totaal verschillende stijlen bij elkaar. Nu worden ze uitgelicht via een route, terug te vinden op de plattegrond. De route gidst je langs labels die actief hun verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten om hun negatieve impact te verlagen. Zo laten we zien hoe mode en verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan. De merken staan nu zelf tussen like-mindedlabels. En misschien nog wel belangrijker: de mode-industrie moet gewoon responsible worden. Als je het altijd maar apart houdt, dan wordt het nooit onderdeel van het geheel.’ 

Tot slot: wat ga je het eerst doen als Modefabriek, de januari-editie, achter de rug is? 

‘In deze moeilijke tijden, waar veel gaande is en de retail het moeilijk heeft, willen wij met Modefabriek zorgen voor blije retailers en exposanten die geïnspireerd aan het nieuwe inkoopseizoen gaan beginnen. Voor de volgende editie willen we nog meer aandacht geven aan onze klanten en bezoekers. Daar zijn we nu al mee bezig.’