TOP

“Ik durf het wel aan om gratis jeans te versturen” [interview]*

Drie broeken bezorgd krijgen en maar één betalen: Mud Jeans introduceert ‘Try your jeans at home’. Directeur/eigenaar Bert van Son legt uit hoe het werkt.

Try your jeans at home, hoe werkt dit precies?

“Uit onderzoek blijkt dat consumenten, en met name vrouwen, vaak moeite hebben met het vinden van de juiste fit van een jeans. Daarom heeft Mud Jeans besloten een handje te helpen door drie broeken toe te sturen. Klanten kiezen via onze webshop een exemplaar in hun maat plus voor de zekerheid een andere maat daarvan. Daarnaast sturen we als verrassing ook nog een derde jeans mee, in een ander model of wassing.”

De klant betaalt vooraf één jeans, dat lijkt me een nogal risicovolle opzet. Wat als de andere broeken niet worden betaald of teruggezonden?

“Natuurlijk hebben we een bepaald risico ingecalculeerd. Maar dat schat ik op dit moment laag in. Na een week vragen we klanten via de mail welke items ze willen houden en welke ze retour zenden met de gefrankeerde verpakking. Tot nu toe, we zijn nu ongeveer een maand bezig, gaat dit goed en worden regelmatig meer modellen aangeschaft. De rest wordt netjes teruggestuurd.”

“We hebben al de nodige ervaring opgedaan met onze lease jeans. We hebben het geluk dat onze doelgroep graag het beste voor heeft met de wereld. Ik durf het wel aan om gratis jeans te versturen. Ik heb er vertrouwen in dat deze opzet een laagdrempelige manier is om meer jeans te proberen.”

Mud Jeans 2

Wat houdt Mud Jeans verder bezig?

“We hebben net onze website vernieuwd en zijn met een nieuw verkoopteam druk om het aantal verkooppunten uit te breiden. Maar ook de collectie is de afgelopen tijd aangepakt. Zo hebben we vintage jeans toegevoegd, voormalige lease-broeken die we een tweede kans geven door ze te redesignen en repareren. Een ideale manier van recyclen en het verbaast me hoe groot het animo hiervoor is.”

Mud jeans vintage 

Mud Jeans vintage

“Daarnaast zijn we in de tweede helft van dit jaar onze broeken voorzien van Polygiene. Dit is een life time guaranteed antibacteriële finish die er voor zorgt dat je je jeans in principe nooit meer hoeft te wassen. Alleen als hij zichtbaar vuil is. Onze slogan wordt dan ook Wear more, wash less. Dit bespaart weer water en is dus erg milieuvriendelijk. Grote sportmerken werken al volgens deze methode, maar voor het denimsegment is dit een nieuwe stap.”

Gaan we deze bewerkte jeans terugzien in een deel van de collectie of wordt een deel daarvan behandeld?

“Het is de bedoeling dat we de gehele collectie op deze manier gaan produceren. Het heeft ook voordelen voor de lease jeans, die daardoor frisser terugkomen. Als alles volgens verwachting loopt zijn de eerste met polygiene behandelde jeans later dit jaar in te kopen.”