TOP

Hutspot opent nog een winkel: ‘Er is behoefte aan ons concept’

Hutspot heeft in Den Bosch de achtste vestiging geopend. Een lastige plek, vertelt ceo Nick van Aalst in de nieuwe editie van Textilia, maar hij verwacht dat Hutspot daar verandering in gaat brengen. “We vestigen ons het liefst op retaillocaties die net op dat kantelpunt zitten om te slagen.”

Hutspot is bezig met een opmars in ons land. De lifestylewinkel die in 2012 startte als pop-upwinkel start in de Utrechtsestraat in Amsterdam, wordt gerund door Nick van Aalst (30, ceo), Pieter Jongens (31, coo) en Reinier Bernaert (32, cfo). Met het recent geopende filiaal in Den Bosch staat de teller nu op acht zaken, sinds 2018 heeft Hutspot ook zijn eigen kleding- en lifestylecollectie.

Lokale springplank

In Textilia 12 die vrijdag 6 december verschijnt vertelt ceo Van Aalst dat de het idee achter de winkelopeningen – drie dit jaar – is dat het drietal gelooft dat er in die steden waar ze recent geopend zijn een grote behoefte bestaat aan een concept als Hutspot. “Voor de stad, maar ook als lokale springplank voor creatief talent.”

Proberen en groeien

Dat is waar het primair om draait, zegt Van Aalst: “Hutspot is een platform dat aan getalenteerde kunstenaars, merken en ondernemers een commerciële omgeving biedt. Goede voorbeelden zijn brillenmerk Ace & Tate en sieradenmerk BY1OAK. Wij konden ze een plek geven om uit te proberen en te groeien. Ace & Tate runt nu eigen winkels en de eigenaren van BY10AK kunnen nu leven van hun sieradenlijn. Zij zijn precies de reden dat we Hutspot zijn begonnen.”

De winkel van Hutspot in Den Bosch. Foto: Hutspot

Betere afspraken

Evenals in de andere vestigingen, werkt Hutspot ook in Den Bosch samenwerken met lokale designers, kunstenaars en creatives. Verder verkoopt de winkel naast het eigen merk verschillende labels, zoals Samsoe Samsoe, Hvisk, Komono en Loïs Jeans. De basis van Hutspot is verkoop onder consignatie. Toch kopen ze ook wat merken in. Van Aalst: “Dat gebeurt met een klein deel van de merken, circa 10 van de ruim 300 die we in de winkels hebben liggen. Dat doen we, omdat we in sommige gevallen bij inkoop betere afspraken kunnen maken, bijvoorbeeld als de marge hoger is dan wanneer we op commissiebasis verkopen. We zijn immers ondernemers. Maar de basis blijft verkoop onder consignatie.”

‘Geen euro in online’

Hutspot gelooft sterk in de fysieke winkel, in online zien ze voor dit concept geen toekomst. “Wij investeren geen euro in online”, stelt Van Aalst. “We zien de website als servicepunt en verlengstuk van het concept. Mensen moeten online kunnen bestellen als ze iets hebben gezien in de winkel. Overigens bieden we op gebied van fashion alleen onze eigen collectie aan, omdat dit wel rendabel is in tegenstelling tot de andere merken. Voor de consument is online shoppen fijn, maar voor de retailer is het niet winstgevend. Ik denk ook dat er een correctie moet plaatsvinden bij online winkelen. Denk aan een milieutax bijvoorbeeld of een hoog bezorg- en retourbedrag voor de consument.”

Het complete interview

In Textilia #12 staat het complete interview met ceo Nick van Aalst. Daarin gaat hij in op de groei van het bedrijf, over hoe ze op een originele manier werken aan de naamsbekendheid en waarom ze ook in Amerika een winkel willen openen. Nieuwsgierig? Hier kun je een abonnement afsluiten!!