TOP

Humanoid vraagt surseance aan, uitbreiding United Repair Centre en prijs voor Duran Lantink

Humanoid heeft uitstel van betaling aangevraagd. Verder: de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) is sinds 1 juli van kracht en dit moet beter uitgewerkt volgens MVO Nederland, Nike boekt hogere omzet en het United Repair Centre heeft ambitieuze plannen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 juli.

Foto: Humanoid

Humanoid vraagt uitstel van betaling aan

Vrouwenmodemerk Humanoid heeft 29 juni surseance van betaling aangevraagd, blijkt uit het faillissementsdossier. Volgens bewindvoerder Eric Looijen van Stellicher Advocaten willen de aandeelhouders ‘graag verder met het merk’. Het onderzoek door de bewindvoerder is inmiddels in volle gang. Ondertussen draait de onderneming door. De bewindvoerder geeft aan nog niet geheel scherp te hebben waar de zaken zijn misgegaan. Humanoid laat via Daan Berkhoff, internationaal sales en marketingdirecteur, weten dat ondanks een veelbelovende doorstart in 2021 het merk te maken heeft gekregen met ‘enkele incidentele tegenvallers’.

Berkhoff: “De aandeelhouders hebben echter een sterk vertrouwen in het potentieel van het bedrijf en zijn vastbesloten om de uitdagingen aan te gaan. Samen met een bewindvoerder werken zij nauw samen aan een gedegen herstructureringsplan.” De komende twee weken hoopt de bewindvoerder meer duidelijkheid te hebben over de voortgang van het merk. Het Arnhemse label ging in 2021 failliet en startte vrij snel erna door, na de overname door oprichter Sandra Harmsen en financieel directeur Maikel van den Dungen. Zij redden het merk door de gezonde delen van het bedrijf te kopen. Humanoid bestaat sinds 1981.

Hogere omzet en lagere winst voor Nike

Nike heeft het gebroken boekjaar, dat op 31 mei eindigde, een omzet geboekt van 46,9 miljard euro. Dit betekent een stijging van tien procent in vergelijking met een jaar eerder. De winst komt uit op 4,7 miljard euro, dit is een daling van zestien procent. In het afgelopen kwartaal heeft het sportmodebedrijf de omzet met vijf procent doen groeien tot 11,7 miljard euro. Nike kreeg het afgelopen jaar onder meer te maken met hogere kosten op het gebied van productie, logistiek en marges. Toch noemt CEO John Donahoe de resultaten sterk. “Het bewijs dat onze strategie werkt. Onze investeringen in innovatie en digitaal leiderschap zijn een motor voor de groei van ons merkportfolio. We creëren waarde door de toekomst van sport te bieden.” 

Ambitieus United Repair Centre breidt uit

Het United Repair Centre (URC) in Amsterdam wil het aantal kledingreparaties jaarlijks vertienvoudigen. De organisatie, een initiatief van outdoormerk Patagonia en creatief textielplatform Makers Unite, zet in op 200.000 reparaties per jaar en 300.000 tegen 2028. Het URC maakt ook bekend later dit jaar een vestiging in Engeland te openen. 

Om deze forse doelstellingen te realiseren is het United Repair Centre afgelopen week verhuisd van De Hallen in Amsterdam naar een voormalig schoolgebouw op de Krelis Louwenstraat in Amsterdam-West. Op deze locatie is het volgens de organisatie mogelijk te groeien van ongeveer 20.000 naar 200.000 kledingreparaties per jaar. Het team groeit ook: van 17 naar 60 medewerkers. Dit zijn ervaren kledingmakers met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals een vluchtelingenachtergrond. In oktober start een pilot van de URC Academy met tien leerlingen die worden opgeleid tot kledingmaker. 

Het URC ontwikkelt zich in een hoog tempo. Het reparatiecentrum opende in 2022 om de groeiende negatieve impact van de textielindustrie een halt toe te roepen. Er worden kledingreparaties uitgevoerd voor aangesloten merken en hun klanten. Onlangs sloot sportmerk Decathlon zich bij het URC aan. Thami Schweichler, CEO United Repair Centre: “We zijn hard op weg om ervoor te zorgen dat reparatie het nieuwe normaal wordt in de fashionindustrie. Het is duidelijk dat mensen ervoor open staan om hun kledingstukken te laten repareren en er langer mee te doen. Hoog tijd om onze impact te vergroten.” 

Duran Lantink wint Andam Fashion Award

Duran Lantink heeft afgelopen week in Parijs een ‘Special Prize’ van de Andam Fashion Awards 2023 gewonnen. De Nederlandse ontwerper krijgt 100.000 euro aan prijzengeld en Riccardo Bellini, president/CEO van Chloé, zal het komende jaar fungeren als mentor. Bellini zal Lantink zowel op creatief als strategisch vlak bijstaan om zo zijn merk (internationaal) te laten groeien. Naast Lantink is ook Ester Manas uitverkozen voor de Special Prize. Het is voor de eerste keer dat twee ontwerpers deze prijs winnen. Het niveau was volgens de jury dit jaar bijzonder hoog. De Grand Prize is voor LGN Louis-Gabriel Nouchi en de Pierre Bergé Prijs is voor Avellano.  

‘Textielrichtlijn is goed, maar nog onduidelijk’

‘Een richtlijn voor textiel is goed, maar als we naar de inhoud kijken zijn we de draad wel wat kwijt’, reageert Bianca Streng, sectormanager Textiel bij MVO Nederland, via het ANP op de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV), die per 1 juli 2023 van kracht is. Volgens deze nieuwe richtlijn zijn textielproducenten verantwoordelijk voor het inzamelen, hergebruiken en recyclen van textiel, inclusief een afvalheffing.

Streng: “In deze UPV ontbreekt tariefdifferentiatie, waarmee gerecyclede kleding een lage afvalheffing krijgt en fast fashion een hoge. De heffing is nu een soort ‘afkoop’, in plaats van een prikkel voor producenten om actief bij te dragen aan hergebruik en recycling. Hierdoor blijft fast fashion in stand.” Streng mist ook een innovatiefonds met geld om een ‘werkelijk circulaire economie te realiseren’. “Een fonds dat specifiek gericht is op het bevorderen van hergebruik en reparatie.” Hiervoor pleit ze voor besteding aan circulaire innovaties. “Het is aan de overheid om te zorgen dat het geld niet naar oude inzamelstructuren gaat, maar naar innovatieve oplossingen.” Streng sluit af: “Zo lang we de echte textielkoplopers niet in de versterking van het UPV meenemen, breien we nooit een eind aan de transitie naar een werkelijk circulaire textielsector.”