TOP

Humanoid maakt doorstart, Lululemon opent in Amsterdam en zo complex is Generatie Z

Het Arnhemse modelabel Humanoid heeft nieuwe eigenaren. Verder: Cruyff lanceert eerbetoon aan naamgever, Lululemon opent een tweede Amsterdamse vestiging en hoe bereik je Gen Z zonder cringe te zijn? Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 14 augustus.

Foto: Humanoid

Humanoid maakt doorstart

Vrouwenmodemerk Humanoid kan weer verder ondernemen. Het bedrijf, dat in juli failliet ging, maakt een doorstart onder de noemer Humanoid Collective BV. Dit laat de onderneming vandaag weten in een persverklaring. De drie nieuwe eigenaren, Daan Berkhoff, Janneke van Lieshout en Charlotte Verdegaal, waren allen al betrokken bij het merk op het gebied van design, sales, marketing. 

De nieuwe eigenaren krijgen volgens het bericht de zegen van Sandra Harmsen, oprichter en voormalig creatief adviseur. Het trio geeft aan ‘de hoekstenen van Humanoid’ – eigenheid, kwaliteit en tijdloosheid – te willen voortzetten. Berkhoff geeft aan ‘met veel respect te kijken naar de historie’, maar tegelijkertijd ‘dit nieuwe hoofdstuk met een frisse blik te beginnen’. Mede-eigenaar Verdegaal stelt dat de mogelijkheden en potentie van Humanoid ‘misschien wel groter dan ooit zijn’. “We kijken ernaar uit om deze uitdaging aan te gaan.” 

Lululemon opent tweede winkel in Amsterdam

Het Canadese sportkledingmerk Lululemon heeft vrijdag 11 augustus een tweede winkel aan de Leidsestraat 32 in Amsterdam geopend. Het label opende in 2019 de eerste Nederlandse winkel aan de Amsterdamse Hartenstraat, in De 9 Straatjes. 

De nieuwe zaak beslaat twee verdiepingen en biedt sport- en lifestylemode en accessoires voor vrouwen en mannen. Naast seizoensgebonden items biedt Lululemon in de winkel ook de bestverkopende klassiekers, zoals de yoga-gerichte Align- en casual ABC-collectie. “Amsterdam is een stad van sport, levendigheid en lokale authenticiteit. Het was daarom een logische keuze toen Lululemon een tweede winkel overwoog”, zegt Sarah Clark, Senior Vice President bij Lululemon EMEA. “We zijn erg blij dat we door de extra ruimte van de nieuwe winkel meer van ons assortiment kunnen laten zien. Hierdoor kunnen we ons verder richten op de Nederlandse markt.”

Diverse activiteiten ondersteunen de opening van de nieuwe vestiging. Zo zijn er onder meer verschillende yogalessen te volgen bij yogastudio Movements en de hotels W Amsterdam en Andaz Amsterdam Prinsengracht. Daarnaast worden een fietschallenge en boottochten over de Amsterdamse grachten voor klanten georganiseerd.

Cruyff presenteert eerbetoon aan Johan Cruyff

Het lifestylemerk Cruyff introduceert ‘Cruyff Legacy’, een speciale limited edition collectie. Het label trekt hierbij op met de Amsterdamse sportwinkel Smit Cruyff Sportspecialist. De lijn is een ode aan de gedrevenheid, eigenwijsheid en revolutionaire geest van de iconische voetballer. 

De collectie bevat drie paar schoenen en drie bijpassende T-shirts, waarbij het silhouet van Cruyff op elk item prijkt. Ajax-talent Jaydon Banel en voormalig Ajacied en international Aron Winter zijn de gezichten in de bijbehorende campagne.  

‘Gen Z zorgt voor hoofdbrekens bij ondernemers’

Geen klantengroep zo vol tegenstrijdigheden die ondernemingen hoofdbrekens bezorgt dan generatie Z (ook wel kortweg Gen Z). Hoe is deze snel opkomende doelgroep op een aansprekende manier te bereiken? Het FD vertaalde een artikel uit het Duitse Der Spiegel waarin deze complexe en ambivalente consumenten centraal staan. Tegenstrijdigheid zet daarbij de toon: verspillende luxe uitgaven strijden met actief klimaatbewustzijn.

Om de jonge consumenten te bereiken moeten bedrijven in ieder geval geloofwaardig zijn. ‘Dat is wat generatie Z zoekt. Ze willen geen reclame, ze willen transparantie.’ Ook is creativiteit gewenst: met traditionele middelen zijn deze consumenten nauwelijks nog te bereiken. Meer dan een derde van de Duitse generatie Z kijkt geen tv en verdeelt reclamespotjes in twee categorieën: belachelijk of irritant. 

Merken die scoren bij de doelgroep laten zich door een persoon presenteren. Meer dan de helft van de jongvolwassenen vindt influencers geloofwaardiger dan klassieke reclame. ‘Bedrijven moeten zijn waar wij zijn, namelijk op onze telefoon’, zegt Yaël Meier, eigenaar van het Zwitserse managementadviesbureau Zeam. Ook opvallend is dat het lijkt alsof deze generatie klem zit tussen twee uitersten: fast fashion en slow vintage, verspilling en duurzaamheid. Met ‘deinfluencing’ als opmerkelijke nieuwe trend. Hierbij willen jonge mensen corrigeren wat influencers hebben aangericht.