TOP

Huishoudens geven meer uit aan duurzame goederen, Stichting Doen schenkt 250.000 euro aan textielstartups en By-Bar krijgt bezoek van koningin

In december 2021 hebben consumenten 5,3 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen waaronder kleding en schoenen. Stichting Doen zoekt vijf circulaire textiel start-ups voor een schenking van 50.000 euro. En vrouwenmodemerk By-Bar werd verblijd met een bezoekje van koningin Máxima. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 februari 2022.

Hoofdfoto: Stadsfotograaf Breda

Consumptie huishoudens gestegen in december

In december 2021 hebben consumenten 4,5 procent meer besteed dan in december 2020, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten (+7,1%) en duurzame goederen (+5,3%) waaronder kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur. Vanaf 19 december vorig jaar moesten de meeste winkels dicht. Een jaar eerder ging de lockdown voor de detailhandel op 14 december in. Ook was er toen nog geen click&collect-systeem: in tegenstelling tot eind december 2020 was het eind december 2021 mogelijk producten online te bestellen en vervolgens op te halen in de winkel. De bestedingen aan duurzame goederen waren in december 2021 nog wel 11,8% lager dan in december 2019.

Stichting Doen schenkt 250.000 euro aan textielstartups

Circulaire textielondernemers kunnen tot en met 15 maart een aanvraag indienen bij Stichting Doen voor een gift van 50.000 euro. Deelnemers dienen te voldoen aan een reeks criteria. Zo moet het initiatief wezenlijk bijdragen aan de transitie naar een circulaire textielsector op het gebied van Re-duce, Re-use, Re-place, Re-sell en/of Re-cycle. De selectiecommissie, bestaande uit Mariette Hoitink (House of Denim), Edson Sabajo (Patta), Thami Schweichler (Makers Unite) en medewerkers van Stichting DOEN, beoordeelt de inzendingen op onder meer de mate van innovatie, de schaalbaarheid, de omvang van de impact van het initiatief, sterk ondernemerschap en hoe communiceerbaar en inclusief het initiatief is. Op 7 april maakt Stichting Doen bekend welke vijf organisaties zijn geselecteerd. Onder andere Mud Jeans (spijkerbroeken van gerecycled denim, inclusief leasemodel), Soft Revolt (3D geprinte Bh’s), Loop.a Life (knitwear op basis van gerecyclede wol) en de New Optimist (circulaire & sociale mode) werden al ondersteund door Stichting Doen.

Klarna verwacht dat online shoppen blijft groeien in 2022

Ondanks de heropening van de fysieke winkels op 15 januari, groeit het aantal Nederlanders dat online shopt. Dit blijkt uit nieuwe online shopping data van Klarna sinds de heropening van de winkels. Hierbij is gekeken naar de week voor het einde van de lockdown en de drie weken daarna. Nederlanders kiezen er ondanks de heropening steeds vaker voor om hun aankopen in bepaalde categorieën online te doen. In de categorieën ‘beauty & gezondheid’ en ‘elektronica’ stegen de online aankopen het hardst. In de categorie ‘kleding en schoenen’ zijn de online aankopen juist iets gedaald. In Klarna’s consumentenonderzoek Shopping Pulse scoren Nederlandse consumenten hoog als het gaat om hun voorkeur voor online shopping. Vooral shoppers jonger dan 40 jaar (Gen Z’ers en Millennials) winkelen meer online dan in fysieke winkels. Als de huidige trend zich doorzet, is de verwachting dat 41-56-jarigen (Gen X’ers) zich in 2022 bij hen voegen.

By-Bar krijgt bezoek van koningin

Vorige week bracht koningin Máxima een bezoek aan het hoofdkantoor van By-Bar in Breda. Als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap sprak de koningin op uitnodiging van de gemeente Breda met verschillende mkb-ondernemers. Ze hadden het over de impact van de coronacrisis op hun bedrijf en visie op de toekomst. Koningin Maxima kreeg ook een rondleiding door het kantoor en atelier van By-Bar, waarna ze onder andere om de tafel ging met By-Bar-oprichter Barbara Brenninkmeijer: ‘‘Nadat we van de eerste corona shock bekomen waren hebben we ons vooral bezig gehouden met het in stand houden van de hele keten waarin we ons bevinden. Dit lukte ons met name door de langdurige relaties die we in de afgelopen 10 jaar met elkaar hebben opgebouwd en door continu met elkaar te blijven communiceren. Nog steeds zijn er nieuwe uitdagingen, maar het heeft ons zeker ook doen beseffen dat we ons heel gelukkig mogen prijzen met de bestaande relaties en het vermogen om samen te bouwen aan een duurzamere toekomst.” Na afloop had het merk een mooi cadeau klaar staan voor koningin Máxima en haar dochters. “Toen we hoorden dat ze zou komen, dachten we direct aan die jurk. Die staat haar zeker prachtig. Nu hopen we natuurlijk dat ze deze jurk ook gaat dragen.”

Foto’s: Stadsfotograaf Breda

Labfresh vacature gaat viral

Labfresh ging via Linkedin op zoek naar mensen die hun kleding wilden testen en plaatste een vacature voor de makkelijkste baan ooit. Zeven dagen niks doen voor €500. Daarvoor moeten de gegadigden wel zeven dagen lang dezelfde outfit (bestaande uit een overhemd, broek en sokken) van het merk non-stop dragen. Volgens de oprichters van Labfresh ging de vacature binnen de kortste keren viraal en werd het één van de populairste vacatures op LinkedIn van dit moment. “Het was een vrij spontane actie. Ik plaatste de vacature op dinsdagochtend. Toen ik twee dagen later keek hadden we al 1083 sollicitaties. Dit is verreweg de populairste vacature die we ooit hebben geplaatst”, aldus Labfresh-medeoprichter Lotte Vink. Het zou niet gaan om een publiciteitsstunt, maar om een serieuze oproep voor testers. “We zijn informeel in onze communicatie. Zo ook in onze vacatures, of het nu voor een Marketing Director of Field Tester is. Ik kan je verzekeren dat we serieus zijn. Voorheen deden we het testen zelf, met collega’s en familieleden. Daar zit tot dusver zeker 3.000 uur werk in, verdeeld over zo’n 28 mannen. Nu willen we het buiten ons directe netwerk zoeken”, aldus Lotte Vink.