TOP

Hoe wordt je conceptstore geen museum? 5 tips! [gastblog]

Conceptstore der conceptstores Colette mag er dan niet meer zijn, winkels met een sterk persoonlijke formule vieren nog steeds hoogtij. Maar: hoe zorg je dat je verzameling producten en diensten een financieel succes wordt? Retailexpert Marjolein Mesman van Cube Retail adviseert.

Textilia stelde mij de vraag: waarom zijn conceptstores zo populair? En zijn ze succesvol, die winkels waar ze naast de core business (kleding) ook hebbedingen verkopen: (koffietafel)boeken, exotische koffie, food en smoothies, hippe vaasjes en glaasjes.

Om bij het begin te beginnen: waarom zijn er conceptstores? Retailstrateeg Paul Moers schrijft in zijn boek ‘Werk aan de winkel’ dat de consument niet meer naar de winkel hoeft, hij wil naar de winkel. Dit betekent dat winkelen meer dan ooit onderdeel is van de entertainment business. Intratuin heeft bijvoorbeeld een mooie slogan: ‘shop online, geniet offline’.

Voor mij is de vraag achter de vraag dan: hoe zorg je dat je conceptwinkel succesvol en populair wordt?

Tip 1: Zorg dat er wat te genieten en te beleven valt. Waarom gaan mensen naar jouw winkel? Overstijg de verwachting van de klant. Denk hierbij aan alle zintuigen én de P’s van je marketingmix (product, prijs, plaats, personeel en presentatie/promotie. Alleen een grappige productmix is niet genoeg. Zorg ervoor dat je personeel er ook echt iets over kan vertellen. De zorgvuldig uitgekozen boeken of wijn mogen niet ‘een dingetje van de baas’ worden. Door je medewerkers actief bij het aanbod te betrekken geef je je producten meer waarde.

Tip 2: Kies en wordt gekozen. Werk vanuit een duidelijk brand DNA en zorg voor consistentie in je concept. Dan heb je een verhaal waar klanten zich (onbewust) in kunnen herkennen waardoor ze fan worden. Niet ALLE klanten, maar jouw doelgroep. Een mooi voorbeeld is de ondernemer met een passie voor Italië. Dat zorgt voor het beste authentieke espressoapparaat van Nederland met personeel dat tot barista is opgeleid, een selectie Italiaanse reisboeken, Italiaanse wijn en Italiaanse schoenen. Simpel en doeltreffend. Wat is het verhaal achter jouw publiekstrekkers?

Tip 3: Meten is Weten. Voorkom dat je conceptstore een ‘museum’ wordt met slechtverkopende items. Meten is weten. Bekijk daarom regelmatig de kern prestatie indicatoren (KPI’s) als doorverkoop, marge, omzetsnelheid en de omzet per vierkante meter van de bijproducten vergeleken met de rest van je assortiment. Uiteindelijk gaat het om de centen en niet om de procenten. Er zijn veel meer significante KPI’s dan die op je doorverkooplijsten staan.

Tip 4: Sturen betekent ook zweten. Meet je KPI’s, formuleer en stuur op je succesfactoren. Weleens tegen je team gezegd: jongens, de conversie moet omhoog, tandje erbij? Welk tandje dan precies? Welke sturingsmethoden heb je om cijfers beter te maken? Dit gaat over de kwalitatieve factoren zoals gedrag (aanspreken, meer klanten tegelijk helpen, productkennis) of management tools. Je omzetsnelheid zal stijgen als je je logistiek en inkoopbudgettering (discipline!) aanpast, of de omzet stimuleert. Gericht sturen op succesfactoren van je consistente marketingmix dus. Dat is hard werken. De tijd dat goede collecties zichzelf verkochten is voorbij.

Tip 5: Doe het niet alleen. Ieder mens – en dus iedere ondernemer – heeft een bepaald talent. Bij de een is dat meer rationeel: sturen op cijfers en processen. Een ander werkt meer gevoelsmatig: de creatieve geest die fantastische concepten bedenkt, authentiek is en van nature consistent. Beide hebben dus ook hun blinde vlekken. Voor een succesvol concept heb je een ‘heel brein nodig’. Ga voor partnerships waarbij je elkaar aanvult, zorg voor mensen in je team, zakenpartners of goede werknemers die jou aanvullen en vooral: kritisch uitdagen. Vraag af en toe de hulp in van echte specialisten. Je kunt namelijk niet in alles zelf de specialist zijn, en dat is tegenwoordig in dit vak wel nodig: vakinhoudelijk specialisme.

Retailexpert Marjolein Mesman is oprichter/eigenaar van Cube Retail.

Marjolein Mesman

Geïnteresseerd in meer achtergronden over conceptstores en de verwachtingen van dit fenomeen? Lees dan nu in de nieuwe Street X Active special het verhaal ‘Conceptstores: de lat gaat omhoog’. 

Nog meer lezen? Lees de komende weken interviews met diverse conceptstore-eigenaren, waaronder Petra Verwaal, mede-eigenaar van het snel groeiende concept Things I Like Things I Love. 

 

Things I like things I love

Things I Like Things I Love.