TOP

Hoe vertaal je de vrouwenmodetrends voor winter 2018-2019?

De trendpagina’s in de vrouwenmodespecial van Textilia geven een indruk van de belangrijke vrouwenmodethema’s voor herfst-winter 2018-2019. Hoe ga je al deze informatie vertalen naar je assortiment en winkelvloer? Ervaringsdeskundigen vertellen.

Hoofdfoto: Emilio Pucci [credit] Jeroen Snijders

Gwen van den Assem, eigenaar van vrouwenmodemerk Dutchess:

“Een nieuwe collectie begint bij mij op de stoffenbeurs Première Vision, waar ik me laat inspireren door de stoffen die ik zie. Daarna begin ik pas te ontwerpen. Ik volg mijn eigen stijl en die hangt niet per se samen met een thema of trend. Voor komende winter heb ik me laten inspireren door de Engelse stijl: traditioneel preppy met ruiten. Natuurlijk gaan de trends niet volledig aan mij voorbij, je laat je altijd beïnvloeden. Als ik naar deze zes trendthema’s kijken, spreekt de helft me aan. Het thema ‘Strong sophistication’ vind ik het meest interessant vanwege de belijning. Ik hou van strakke, cleane lijnen. Maar dan wel gecombineerd met een bloesje met ruches. Het pak voor vrouwen is mijn favoriet, dat heb ik altijd in de collectie en breng ik voor komende winter zeker weer. Qua kleurbeeld denk ik dan alleen weer totaal anders dan in dit trendthema. Dan zie ik meer in de kleuren van het thema ‘Soft power’. ‘Decontructivism’ vind ik ook een mooi thema. Ik hou daar heel erg van als ontwerper en speel wel eens met het uit elkaar halen en op een ander manier aan elkaar zetten van vormen, maar consumenten vinden dat wel moeilijker. Het wordt al snel te artistiek. Het kan heel interessant zijn om het net op een commerciële manier te vertalen waardoor het heel toegankelijk wordt. Bijvoorbeeld subtiel met de plaatsing van een zak op bijvoorbeeld het achterpand van een jurk in plaats van op het voorpand. Waar ik niks mee kan? ‘Grow & flow’. Vooral vanwege de belijning, veel te zwierig en gelaagd. Daar kan ik niks mee en dat ga ik zeker niet oppakken. Ook qua stoffen niet, ik vind het te glanzend en te vloeiend. Ik hou van velvet, maar niet op deze manier. ‘Fairy realism’ geeft me hetzelfde gevoel als ‘Grow & flow’. Het mag wel wat strakker en cleaner.”

Fairy realism

Pauline Brakenhoff, oprichter/ontwerper van vrouwenmodemerk Aaiko:

“Voor ons zijn de trends van Christine Boland bevestigend voor de richting die we gekozen hebben voor volgende winter. Het thema ‘Co-existing cultures’ hebben we zelfs bijna letterlijk ook in onze collectie, maar dan in onze eigen vorm. Met luxe materialen, secundaire kleuren en het mixen van prints. Etnische invloeden worden op een nieuwe manier vertaald en met elkaar gecombineerd. Bijvoorbeeld folklore met lurex en een dierenprint.Grow & flow’ is een thema dat al langer speelt en nog lang blijft. Die ontwikkeling vind ik heel belangrijk en ik zoek dat met name in de technologie in duurzame stoffen. Ik hoop dat daar veel in gaat gebeuren. De draperieën en de vloeiende stoffen in dit thema vind ik dan weer niet bij Aaiko passen. De pakken uit ‘Strong sophistication’ zijn natuurlijk al een tijdje terug van lang weggeweest. Die blijven voorlopig in beeld, met name in comfortabele stretchmaterialen. Vooral alle mogelijkheden qua jasjes vind ik interessant: double-breasted, lang, kort, wijd, aansluitend, het mag allemaal. Het kleurbeeld in Soft power vind ik lastig voor Nederland. Die kleuren zijn alleen mooi in hele rijke wolachtige materialen, wij kunnen dat voor Aaiko niet breed genoeg neerzetten. Ik zie ook dat de behoefte er is om te vluchten in een thema als ‘Fairy realism’. Maar niet te letterlijk. Ik zie het vooral vertaald in ruches, transparantie, gelaagdheid en de kleur paars. Wat ik niet terugzag, maar wat wij wel oppakken zijn de retroprints uit de jaren zeventig. Ook miste ik in deze trends de sportinvloeden die nog steeds heel belangrijk zijn. De inspiratie voor onze nieuwe collectie komt uit een melting pot van informatie: we gaan naar Première Vision, we shoppen en we doen inspiratie op bij de inkoop van stoffen en garens. In mijn kantoor heb ik een grote wand en alles wat ons inspireert wordt daar op geprikt, van mode tot food en interieur. We hebben regelmatig brainstormsessies met het designteam en door veel over de trends te praten bepalen we welke kant we op gaan voor Aaiko.”

Co-existing cultures

Imagostylist Desiree Grijpma-Hidding van Second Impression:

“’Strong sophistication’ vind ik een opvallend thema. Een pak vinden veel vrouwen prettig om te dragen, het is praktisch en makkelijk te combineren. En je kunt de delen ook nog los dragen. De uitdaging is de pasvorm. Die double-breasted jaren 80 jasjes zijn voor veel Nederlandse vrouwen lastiger draagbaar, omdat gemiddeld gezien zij vaak voller zijn aan de bovenkant. Maar ik zie wel mogelijkheden met andere pasvormen. Een aansluitend jasje met een bandplooibroek staat mooi bij vrouwen die van boven wat breder zijn dan van onder. ‘Deconstructivism’ vind ik erg leuk omdat je daarmee vormen kan creëren. Als iemand wat hoekiger is kun je shapen met asymmetrische lijnen en wikkelvormen. In het thema ‘Grow & flow’ vind ik de warme kleuren erg mooi. Het thema ‘Fairy realism’ zien we al een tijdje, qua kleuren, rijke stoffen en prints. Wat mij er in aanspreekt is de kleur nachtblauw. Dat is een mooie kleur die veel mensen staat. Nederlanders dragen veel zwart, maar dat staat bij veel mensen vaak te hard. ‘Co-existing cultures’ is voor een deel heel goed draagbaar, zoals de panterprint. Je kunt daar veel kanten mee op en steeds meer mensen durven de panterprint aan. Het maakt het straatbeeld kleurrijker en gedurfder. Met een print leg je de nadruk ergens op, dus als je wat voller beneden bent is het een aanrader juist een print aan de bovenkant te dragen om daar de nadruk op te leggen. Zelf zit ik veel op Pinterest voor inspiratie. Mijn klanten vraag ik altijd een collage mee te nemen met kleding die hen aanspreekt. Dan krijg ik een indruk van hun smaak. Trends zijn voor mij hulpmiddelen om iemand er goed uit te laten zien, maar ze zijn niet leading. Uiteraard volg ik de trends wel, want die bepalen het aanbod in de winkels. Maar ik kijk vooral naar wat past bij iemands figuur en kleurtype. Soms adviseer ik een vrouw ook dat ze een bepaalde trend beter niet kan oppakken.”

Strong sophistication

Tineke Sluiter, eigenaar van webshop Orangebag.nl:

“Ik denk bij de inkoop niet in de vaste kaders van trends. Natuurlijk laat ik me inspireren door trends, catwalkshows, Pinterest en Instagram, maar altijd vertaald op een Orangebag-manier. Interessant vind ik de invloed van de powervrouw in ‘Strong sophistication’, maar ik zoek het dan wel in de combinatie met de pastellen uit het thema ‘Soft Power’ om het vrouwelijk te maken. Wel een powersuit, maar dan toch vrouwelijk in een zachte kleur. ‘Fairy Tales’ kan hard en donker worden, maar op een romantische manier vertaald zie ik het wel zitten. ‘Decontructisvism’ kun je op een subtiele manier vertalen met bijvoorbeeld het voorpand korter dan het achterpand en in combinatie met colourblocking. In ‘Co-existing’ cultures zag ik hele mooie kleurcombinaties en prints. Je moet daarbij wel opletten dat het niet de alternatieve kant op gaat. Qua prints en kleur gebeurt er veel in de trends. Daarom zijn juist ook de rustigere stijlen en basics belangrijk om mee te combineren, zodat de consument niet overspoeld wordt met prints. Wat ik miste in deze trends waren de invloeden uit sportmode, die je nu al ziet en waarvan ik verwacht dat die nog een tijd blijven. We zien die invloed ook in de jassen, we verkopen de technische jassen en donsjacks bijvoorbeeld heel goed. Ook de comeback van colourblocking komt voort uit sport. Ik ben altijd erg bezig met kleur. Ik verwacht dat we weer naar een bruin-tijdperk gaan, die kleur is veel te lang weg geweest. Ik verwacht dat er dan ook een revival komt van rib. Dat past bij een bruin tijdperk. Na de inkoop zetten we op een rij wat de rode draad is voor onze eigen styling en presenteren dat in moodboards aan het team. Zodat zij dat verhaal over kunnen brengen aan de consument, onder andere via de inspiratiepagina op onze website. Afgelopen zomer is onze website vernieuwd. We hebben de lookbooks van merken, trendshoots en streetstylefoto’s nu samengevoegd op één Instagram-achtige pagina met veel beeld. We moeten de consument vooral inspireren.”