TOP

Hoe N5 Fashion mannenlabel Ontour onder handen neemt: ‘we willen ons stempel drukken op de streetwearwereld’

Het Nederlandse label Ontour heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een restyling. Eind dit jaar wordt de eerste vernieuwde collectie gepresenteerd, voor mannen én vrouwen.

Afgelopen juni werd Ontour failliet verklaard. Net als zustermerk Gsus Sindustries had het te maken met een erfenis van de ontwikkelingen rondom de vorige eigenaar Varova Fashion. Sinds januari 2018 zijn de merkenrechten, URL, designs, voorraden en orders van Ontour in handen van N5 Fashion, tevens eigenaar van Gsus en schoenenmerk Mipacha. 

 

Overname

“Na de overname van Gsus, eind december 2017, werd ik nogmaals benaderd door Varova”, vertelt Nick de Ronde Bresser. “Of ik interesse had in Ontour. Dat had ik. Wat mij betreft is het een supermerk, met mooie producten. Alleen: net als bij Gsus werden prima items met kortingen van zeventig procent uitverkocht. Doodzonde, dus ik heb direct aangegeven dat alle kortingen moeten stoppen. Elke dag dat je afprijst breek je het merk af.”

Diezelfde filosofie hanteert N5 Fashion met diens schoenenlabel Mipacha. “We doen veel moeite om producten te maken en dan is het zonde om ze vervolgens ronduit op de markt te dumpen. 

 

Streetwear

Na een aantal maanden onder nieuw bewind presenteert Ontour rond begin december de eerste collectie nieuwe stijl. De oprichters, Remco van der Velden en Etienne Dekkers stapten begin dit jaar op, maar een ontwerper die al langere tijd voor het merk werkt, heeft zich mede gebogen over de nieuwe koers. De belangrijkste verandering: Ontour richt zich weer op streetwear, het segment waar het ooit allemaal mee begon voor het merk. De afgelopen seizoenen lag de focus vooral op de mannenmodemarkt, maar daar komt N5 Fashion op terug. En er is meer: het mannenlabel brengt voor het eerst ook een aantal vrouwenmodellen uit. De Ronde Bresser: “Streetwear is hartstikke in voor vrouwen, dus waarom niet? Een groot deel is uniseks, maar er zijn ook een aantal typische vrouwenstuks.” 

 

Lees verder na de foto.

Ontour 2 SS18

Capsulecollectie

Het hele jaar blijven er ‘Ontour Essentials’ beschikbaar, een basiscollectie bestaand uit broeken, jassen, truien en T-shirtsEr worden regelmatig nieuwe kleuren toegevoegd. Daarnaast biedt het merk een meer uitgesproken en trendgerichte capsulecollectie met in eerste instantie zo’n dertig items, van jassen en tops tot sokken. De Ronde Bresser: “Deze lijn is zo up-to-date en trendgericht, die produceren op de korte termijn. Dit soort items kan je niet meer een jaar van tevoren produceren.” Het merk zal in drops gaan leveren. Dit houdt voor retailers in dat ook de inkoop van de collectie flexibeler zal verlopen.   

 

Nooit winst

Ontour heeft naar het nu blijkt, zware jaren achter de rug. Volgens het faillissementsverslag dat medio oktober werd gepubliceerd heeft het merk in de twee jaar dat het onder Varova viel nooit winst gemaakt. De kosten waren structureel hoger dan de inkomsten. Hoe denkt N5 Fashion het merk wel tot een succes te maken? “Op dit moment is er veel ruimte om groot te worden in de Nederlandse streetwear” zegt De Ronde Bresser. “Met de juiste producten en passende marketingstrategie hebben wij er vertrouwen in Ontour weer groots op de kaart zetten.” 

 

Gestopt met grote klanten

De ondernemer heeft daarvoor een lange termijnvisie uitgestippeld. “We zijn gestopt met grote klanten als Zalando en Hudson’s Bay. Dit soort grote spelers verpesten de markt met vroegtijdige kortingen. Dat is totaal niet de kant die we op willen. We zijn doorgegaan met een kleinere groep retailers die in onze ‘geen uitverkoop-filosofie’ geloven. We gaan met hen terug naar de basis, om van daaruit verder te groeien.” Net als met Gsus en Mipacha gaat Ontour zich ook meer richten op e-commerce. “Daarbij draait het om sterke content en het creëren van buzz met bijvoorbeeld influencers.” 

 

Extreem

De vernieuwde collectie is volgens de ondernemer het belangrijkste wapen. “We gaan er vrij extreem in. De mooie materialen en goede fits die we kennen, blijven. Maar door meer onconventioneel design toe te voegen willen we ons stempel drukken op de streetwearwereld.”