TOP

Hoe kun je je webwinkel aanpassen aan het nieuwe consumentenrecht?

Vanaf juli 2014 kan iedere consument een online koop vernietigen als het hem niet duidelijk was dat hij een bestelling met betalingsverplichting aanging. Hoe kun je dit als webwinkelier voorkomen? Textilia zocht het uit.

Textilia berichtte er laatst al over: er komt nieuwe wetgeving over online verkopen aan. Webwinkeliers moeten uiterlijk 13 juni 2014 aan de nieuwe Europese richtlijn consumentenrecht voldoen. Het wijzigen van de bestelknop is één van de gevolgen van het vernieuwde consumentenrecht. Wat houdt deze bestelknop-regel voor de webwinkelier in?

De bestelknop

Voortaan moet het voor elke klant duidelijk zijn dat hij met een druk op de bestelknop een directe financiële verplichting aangaat. De webwinkelier moet hiervoor de woorden ´Bestelling met betalingsverplichting´ op de bestelknop zetten. Ontbreekt deze melding, dan kan de klant de koopovereenkomst vernietigen. Hiermee wil de wetgever voorkomen dat consumenten ongewenst ergens aan vast komen te zitten.

Hoe maak je zo’n knop?

De meeste webwinkeliers zullen nu nog niet een bestelknop hebben die aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Vraag daarom degene die je website heeft gebouwd om de knop aan te passen. Gebruik je een standaardsoftware? Dan zijn de labels van knoppen vaak zelf aan te passen in het CMS of configuratiebestand van het softwarepakket. Webwinkeliers die zelf bij de broncode kunnen, kunnen het html-element van de knop aanpassen. Vervang hier de oude tekst op je bestelknop door ‘bestelling met betalingsverplichting’.

Duitse webshop?

In Duitsland is het nieuwe Europese consumentenrecht al van kracht. Webwinkeliers die een Duitse webshop hebben, moeten dus al wél de tekst ‘Zahlungspflichtig bestellen’ op hun bestelknop zetten. Wie in Duitsland wil verkopen moet immers aan de daar geldende regels voldoen. Dit geldt (nog) niet voor Nederlandse webshops die in Duitsland bezorgen.

Andere regels

Ook de herroepingstermijn wordt met de ingang van het nieuwe recht verlengd. Consumenten kunnen straks veertien in plaats van zeven dagen hun aankoop retourneren. Dit en meer zal binnenkort ook nader worden toegelicht door Textilia. Je kunt je ook aanmelden voor de training van ICTRecht. In deze training legt het juristenkantoor uit welke gevolgen de nieuwe wetgeving voor webwinkeliers heeft.