TOP

Hoe gebruik ik de iPad effectief in mijn winkel?

In de winkel kan de iPad een vervanging zijn voor je dure kassasysteem, voorraadbeheer en als instrument om je klanten écht persoonlijke service te geven.

De iPad biedt winkeliers het beste van twee werelden. Het vermogen van een desktop, betere resolutie en de draagbaarheid van een iPhone. Door het personeel uit te rusten met een iPad kunnen klanten overal in de winkel worden geholpen:

1. Klantenkaarten kunnen bijvoorbeeld worden uitgerust met een RFID-chip. Bij binnenkomst in de winkel wordt de klant geregistreerd en verschijnen zijn gegevens op het scherm van de verkopers. Niet alleen de naam, maar ook eerdere aankopen en andere persoonlijke details. Het is een ultieme mogelijkheid om optimale service te bieden en de klant een vipgevoel te geven, want die zal denken: ‘goh, dat ze dat nog weten!’. Zo kan de verkoper melden dat er een jasje is binnengekomen dat goed past bij de eerder gekochte top. Ook kan het betreffende artikel meteen op scherm getoond worden.

2. Omdat de collectie gekoppeld is aan het voorraadbeheer weet de verkoper meteen hoeveel items er nog in de winkel zijn, en indien niet voorradig, wanneer iets wel binnenkomt of welke winkel in de buurt het heeft.

3. Voor de iPad zijn inmiddels ook apps beschikbaar om mee af te rekenen. Door een afrekeneenheid te koppelen aan de iPad, kunnen items meteen worden betaald. Het dure kassasysteem kan de deur uit, en klanten hoeven na het uitzoeken van een item niet nog eens bij de kassa in de rij te staan.

Hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn, moet je wel bedenken of het de investering waard is. Heb je een kleine winkel, dan ga je een item natuurlijk niet op de iPad laten zien, maar dan pak je het gewoon uit het rek. Wel zou je dan een iPad kunnen neerleggen als afleiding voor de man of vrouw die meekomt.