TOP

Hoe gaat het met Yunit? [interview]

Zo’n vier jaar geleden startte Yunit met één item: een T-shirt in twee kleuren. Inmiddels is de collectie uitgebreid met stukken als sweaters, jurken, broeken, een overhemd en een bomberjack. En vanaf zomer 2018 is de duurzame collectie ook via voororder beschikbaar.

Het duo achter het Nederlandse casual merk Yunit besloot vanaf de oprichting zich niet als een malle achter het snelle tempo van het modesysteem te scharen. In plaats daarvan kozen Josine Castelein en Joeri Borst voor het bedachtzamere ‘slow fashion’ (langzame mode), met een vaste basiscollectie die niet op gezette tijden wordt gewisseld, maar wordt aangevuld en geüpdatet waar nodig.

Vanaf voorjaar/zomer 2018 biedt Yunit naast directe voorraadverkoop ook de mogelijkheid tot voororderen. Waarom?

Josine Castelein: “We merkten dat sommige retailers meer gericht zijn op de seizoenen en behoefte hebben aan meer structuur. Een mooie bijkomstigheid is dat we door het voorordersysteem zelf ook beter kunnen plannen. Op deze manier kunnen we duurzamer inkopen bij onze producenten en kunnen we onze voorraden beter beheersen.”

Hoe wordt op deze nieuwe mogelijkheid gereageerd?

“Erg goed. Een groep retailers vindt het fijn werken om twee keer per jaar te voororderen. Maar het valt ons ook op dat steeds meer ondernemers gewend zijn geraakt aan het inkopen naar gelang de behoefte. Zij schrijven soms een conceptorder, maar wachten met de definitieve order tot het seizoen echt begint.”

We kennen Yunit van de T-shirts. Tegenwoordig is de collectie veel breder dan dat.

“Het gaat onwijs goed ja. We begonnen met één T-shirt in een groene en een blauwgrijze kleur. Nu bieden we een volwaardige lijn met shirts, sweaters, jurken en broeken. Nieuw zijn het overhemd en het bomberjack.”

Is het aanbod zo compleet of bestaan er ambities voor meer uitbreiding?

“Ik denk dat er nog veel mogelijk is qua vernieuwing. Misschien denim of chino’s. Of jassen. We volgen de vraag en de trends. Zoals het bomberjasje: dat is typisch een item van deze tijd. Maar we vernieuwen altijd binnen het kader van Yunit.”

Waar moeten nieuwe aanvullingen aan voldoen?

“Het moeten sterke basics zijn en genderneutraal, dus geschikt voor zowel mannen als vrouwen. Grappig is dat we ook wel zien dat fits die bedoeld zijn voor mannen ook door vrouwen worden gedragen of juist andersom. Maar dat is helemaal oké.”

Wat zijn de bestsellers?

“Ons eerste basic T-shirt-model blijft uiteindelijk wel een bestseller. We veranderen af en toe de fit en de kleuren. Afgelopen voorjaar-zomer was de baggy sweater populair en die verkoopt ook dit najaar weer erg goed. Het valt op dat retailers én consumenten het liefst terugvallen op de vertrouwde items. De consument houdt ervan basics in meerdere kleuren te hebben. Toch blijven we vernieuwen. Niet met statement pieces, maar in andere basis-productgroepen, kwaliteiten en kleuren.”

Waar investeren jullie verder in?

“Dat het aan ‘de achterkant’ van het bedrijf allemaal klopt: de productie, distributie en de opslag. We werken met vaste partners om de continuïteit te garanderen. Uit mijn tijd als inkoper voor diverse modebedrijven weet ik nog dat het ontzettend belangrijk is dat alles goed wordt uitgeleverd. We zijn er bewust mee bezig dit zo goed mogelijk uit te voeren.”

Wat zijn de ambities voor de korte termijn?

“We werken voorzichtig aan internationale uitbreiding. We richten onze pijlen voornamelijk op Duitsland, omdat duurzaamheid daar aan populariteit wint. Yunit slaat ook aan in België, dus daar zien we ook kansen.” 

Yunit 1

Yunit 2

yunit 3

yunit 4

yunit 5