TOP

Hoe gaat het met Kleine Fabriek?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Ditmaal spreken we met Roel Ruyten van Kleine Fabriek voor een bijzondere aflevering van deze rubriek.

Hoe hebben inkopers gereageerd op de nieuwe opzet van afgelopen keer?
“De indeling van de beurs en de introductie van de nieuwe segmenten is goed bevallen. Zowel voor de bezoekers als de merken. We wilden meer duidelijkheid voor iedereen genereren, uitgaande van het concept dat merken bij elkaar staan die passen qua lifestyle, imago en distributiekanaal. Komende editie zullen we dit nog verder fine-tunen.”

Hoe gaat het met het aantrekken van labels voor komende editie? Nieuwe namen? 
“We zijn nu net weer opgestart, nu het salesseizoen van de merken weer voorbij is. Voor onze vaste merken reserveren we een plaats. Daarna kijken we naar nieuwe aanmeldingen. Uiteraard blijven we scouten naar nieuwe interessante aanvullingen op het aanbod. Daartoe bezoeken we binnen- en buitenlandse beurzen en winkels. Daarnaast houden we blogs en andere media in de gaten voor mooie merken.”

Wat staat er komende editie op de planning? Nieuwtjes?
In gesprekken die we met merken hebben komt vaker naar voren dat ze een andere manier van presenteren willen. Om daaraan tegenmoet te komen bieden we vanaf deze editie iedereen aan om alleen kaal vloeroppervlakte af te nemen. Zo krijgen merken meer de mogelijkheid om hun eigen identiteit vorm te geven. Dat kan zijn van een productpresentatie tot een performance of installatie. Creativiteit staat voorop. Uiteraard blijven we ook het all-in concept zoals men van ons gewend is met wanden, meubilair, stroom et cetera aanbieden.”

Wat is de kracht van Kleine Fabriek?
“Ondanks de groei van de afgelopen 15 edities blijven we heel erg bij onze aanvankelijke doelstelling: het creëren van een inspirerende omgeving en professionele ontmoetingsplaats met een sterke nadruk op innovatie en creativiteit voor kindermode en hardwaren. Een zorgvuldig samengestelde mix van internationale merken en jonge ontwerpers uit het midden tot het hoog segment. Maar misschien is het allerbelangrijkste nog wel dat we een unieke combinatie van mode en home & gift producten presenteren.”

Veel leveranciers maar ook detaillisten in de branche hebben het moeilijk. Hoe proberen jullie komende editie mee te denken?
“Ook wij merken natuurlijk dat het moeilijk gaat. Maar we stellen het belang van de gehele branche voorop. Daarin proberen wij onze verantwoordelijkheid te nemen. Ondanks dat prijzen van onze toeleveranciers stijgen, hebben we besloten om de prijzen voor juist de kleinere stands niet te verhogen. Daarnaast hebben we de entreeprijs voor de bezoekers verlaagd. Dit om het belang van de branche te dienen als internationaal toonaangevend platform voor de kindermode en -accessoires.”

Hoeveel leveranciers verwachten jullie komende editie? En hoeveel bezoekers?
“Elke editie zijn er zo’n 350 merken vertegenwoordig uit meer dan 20 verschillende landen. We streven altijd naar een goede balans tussen gevestigde namen en nieuwkomers.

Net zoals bij collega beurzen is het aantal bezoekers wat gedaald. Logisch gevolg van het feit dat er steeds minder kindermodewinkels zijn. We investeren flink in samenwerkingen met verschillende media om nationale en internationale bezoekers te informeren over kleine fabriek. We merken dat het niveau van de bezoekers stijgt en steeds professioneler wordt. We werken nauw samen met onder andere Kek mama, Vogue Bambini, Kid’s Wear, Luna, K boetiek, Milk, Collezioni, Doolittle, Ninsmoda, Kids magazine en natuurlijk Bengels.”

Via welke social media zijn jullie te volgen?
“We hebben sinds vorige editie een vernieuwde website die naast informatie over kleine fabriek en de deelnemende labels ook veel aandacht besteedt aan kindermode – en accessoires gerelateerde onderwerpen. Daarnaast zijn we natuurlijk actief op Facebook (www.facebook.com/kleinefabriek) en Twitter (www.twitter.com/kleinefabriek). Deze kanalen worden steeds belangrijker voor de communicatie met bezoekers en merken.”

Welke andere (internationale) beurzen (mag volwassenbeurzen en kinderbeurzen) vinden jullie belangrijk?
We vinden het belangrijk om een vinger aan de pols te houden aan de internationale markt, merken te scouten en natuurlijk ook contacten te onderhouden met onze collegabeurzen. We proberen elk jaar een groot aantal beurzen te bezoeken. Pitti Bimbo in Florence blijft historisch gezien natuurlijk belangrijk, maar de Deense modebeurzen CPH en CIFF vinden we ook belangrijk om te bezoeken. Uiteraard staan ook Parijs, Berlijn en London op ons programma. Omdat we ook interieuraccessoires op kleine fabriek presenteren gaan we ook naar Maison & Objet in Parijs en Kind und Jugend in Keulen. Natuurlijk vergeten we de beurzen op eigen bodem niet. Dus gaan we ook naar Pink & Blue en de Trademart.”

Land van herkomst: Nederland
Startjaar van Kleine Fabriek: zomer 2005
Doelgroep: Merken van het hoog tot midden segment.
Maten: Van 0 – 16 jaar
Prijzen per vierkante meter: Prijzen per m2 meter hangen af van de grootte en of je een all-in stand wilt of alleen vloeroppervlakte, maar is beschikbaar vanaf € 200,- / m2. Verkoopinformatie: Voor meer informatie over deelname aan de beurs is er informatie te vinden op onze website: http://www.kleinefabriek.nl/nl/exhibitors-info/ Bij vragen kunt u contact opnemen met Mylene Fluri. Zij is te bereiken per mail via  mylene@kleinefabriek.nl of per telefoon 020-4421960.