TOP

Hoe druk was het in 2019 in de Nederlandse winkelstraten?

Elk jaar brengt Bureau RMC een overzicht met de belangrijkste winkeltrends van 2019 die zij kunnen meten in de winkelstraat. Hoe druk was het in de Nederlandse winkelstraten, op welke dagen shoppen consumenten het liefst en wat was het populairste winkelmoment? En wat staat ons te wachten in de winkelstraat in het komende decennium?

Met de CityTraffic-sensoren ziet Bureau RMC dat de drukte in de winkelstraten in 2019 voor het tweede jaar op rij, na een korte opleving in 2016 en 2017, verder is afgenomen. Er liepen 1,7 procent minder mensen door de winkelstraten dan het jaar ervoor. Vooral op de A1-locaties was het minder druk. Daar kwamen 2,6 procent minder bezoekers.

Wat daar de exacte oorzaak van is, is niet duidelijk, aldus Bureau RMC: “Wellicht heeft het verlies van veel nationale winkelketens zijn tol betaalt of winkelen we liever op plekken waar we makkelijk kunnen parkeren.” De doelgerichte winkelgebieden aan de rand van steden werden 2 procent minder bezocht dan in 2018. De afname van passanten geldt overigens niet voor boodschappenwinkelgebieden. Die gebieden noteren een groei van 0,8 procent.

De consument is beter voorbereid

Ook Bureau RMC ziet dat de opkomst van winkelen via internet een grote invloed heeft: “We kunnen er niet omheen dat het wereldwijde web het winkelen voorgoed heeft veranderd. Er zijn nog maar weinig artikelen die in de winkelstraten worden verkocht zonder dat ze eerst online zijn bekeken.” De shopper is beter voorbereid, aldus het bureau. Er zijn misschien wel minder bezoekers in de winkelstraat, maar als ze gaan dan kopen ze. Dat is volgens RMC terug te zien in de conversies en de bonbedragen in de winkel. Die stijgen, en compenseren volgens Bureau RMC het omzetverlies. Alleen zijn niet alle retailers daar goed op voorbereid, meent RMC. Als voorbeelden geven ze onder meer Sissy-Boy (ongeveer 45 winkels), Hudson’s Bay (15 vestigingen) en CoolCat (ongeveer 80 vestigingen).

‘Hoe interessant blijft online kopen als het bezorgen een stuk duurder wordt dan parkeren?’

Retouren duurder dan parkeren?

Toch hoort Bureau RMC hoopgevende geluiden voor de fysieke retailers. Bijvoorbeeld de kritiek op de milieuschade van bezorging en het gratis retouren. Steeds meer webshops stoppen met deze service en laten hun klanten de kosten voor het bezorgen of een retourzending zelf betalen. “Hoe interessant blijft online kopen als het bezorgen een stuk duurder wordt dan parkeren?”

Net als Rabobank in haar visie op de Nederlandse markt, kijkt Bureau RMC goed naar de komst van Amazon naar Nederland. “Wat zal Amazon.nl teweeg brengen in deze online markt als zij begint met haar Nederlandse webshop en welke webshops vallen dan om?” Toch ziet RMC ook een omgekeerde beweging: Coolblue dat stenen winkels opent en de comeback van de fysieke boekenwinkel.

“Winkelen staat bij veel Nederlanders op nummer 1 als meest favoriete bezigheid voor hun vrije tijd; dat was zo en dat is nog steeds zo. We winkelen fysiek omdat we er plezier van krijgen, producten kunnen uitproberen en als ze bevallen meteen mee kunnen nemen. Allemaal kenmerken die webshops steeds beter zijn gaan uitvoeren, maar die fysiek gewoonweg makkelijker gaan.”

Nieuw evenwicht tussen fysieke en online retail

Bureau RMC verwacht dat er een nieuw evenwicht komt tussen fysieke en online retail. “De cijfers wijzen uit dat de trends op het gebied van online shoppen wat vertragen en zelfs afvlakken”. RMC adviseert te investeren in goede en laagdrempelige winkels met slimme communicatietechnieken die winkelbezoekers op maat bedienen en kunnen verleiden om te kopen.

‘ We winkelen fysiek omdat we er plezier van krijgen’

“Klanten willen gemak en zeker waar voor hun geld. Dat was 10 jaar geleden zo en dat zal de komende 10 jaar ook zo zijn.” RMC gelooft in ‘een wereld waar de consument altijd en overal kan winkelen, wanneer het hem behaagt, fysiek en online, overdag en ‘s avonds, door de week en in het weekend, in kleine en grote stad, in winkelcentrum en binnenstad.’


Wat is het drukste tijdstip?

Het drukste winkeltijdstip is net als vorig jaar 15.00 uur. Dit is een gemiddelde van alle dagen in het jaar. Per dag en binnenstad zien we echter wel verschillen. Zo worden in Amsterdam de meeste passanten geteld om 16.30 uur, in Rotterdam en Utrecht om 15.00 uur en in Den Haag om 14.30. Bovendien zijn er duidelijke verschillen per dag. De trend dat de consument wat later op de dag aan het winkelen is, zien we in 2019 niet terug. Met andere woorden het drukste moment is verschoven van 14.30 uur naar 15.00 uur en daar lijkt het nu bij te blijven.

Wat is de drukste dag van de week?

De zaterdag is, ondanks dat deze dag in het vorige decennium flink in aandeel achteruit ging, nog steeds de populairste dag om te winkelen. De zaterdag blijft stabiel en stijgt zelfs weer zeer licht. Ook de permanente koopzondag, in veel steden ingevoerd, heeft zijn waarde laten zien door een belangrijke koopdag in de week te worden. 2019 laat wel zien dat die groei enigszins gestabiliseerd is.

Verder stijgt de maandag opnieuw weer licht in aandeel. De drukte wordt steeds meer verdeeld over de verschillende weekdagen in de week. Bovendien zijn er wel duidelijke verschillen per stad zichtbaar en kan een weekmarkt het lokale winkelbeeld flink beïnvloeden. In het algemene zin lijken shoppers beduidend minder vaak een voorkeur voor een bepaalde dag te hebben.

Wat is de drukste maand?

De drukste maanden in de binnensteden waren november en december. Met 5 zaterdagen in 1 maand profiteert november iets meer van de populaire winkelmomenten. Ook het feit dat Black Friday erg gunstig viel voor Sinterklaas en dat veel retailers de lengte van Black Friday hebben doorgetrokken naar een hele week heeft dit jaar ongetwijfeld ook bijgedragen aan de topdrukte in november. Opvallend dit jaar is ook de rustige oktobermaand waarin traditiegetrouw tijdens de herfstvakantie veel gewinkeld wordt.

De top 5 drukste dagen van het jaar

29 november 2019 – Black Friday
27 april 2019 – Koningsdag
21 december 2019 – zaterdag voor kerst
30 november 2019 – zaterdag na Black Friday
5 oktober 2019 – zaterdag